Thursday, March 4, 2010

Assalamualaikum kum kum

Dari sejak kecil, aku dah dimomok momokkan dengan cerita seram oleh orang sekeliling aku. Sampai besar pun, aku lebih suka dengar atau tonton atau baca cerita berunsur mistik. Rasa macam mencabar minda gila kalau tengok cerita seram weh. Yelah, kau kena sentiasa berjaga jaga bila agaknya hantu tu nak terkejutkan kau. Mencabar.

Dulu, aku ingat lagi, kawan aku Ella ada cerita hantu kat aku. Hantu tu nama dia hantu kum kum. Aku tak tau lah korang pernah dengar ke tak. Hantu ni spesies islam aku rasa.

Masa tu musim mak mak suka sangat kumpul Tupperware. Lumba siapa ada dulu keluaran paling terbaru dan siapa paling banyak. Nanti boleh tayang tayang masa berkelah sama sama. Setiap kali nak borong Tupperware terbaru, anak tak boleh ikut, nanti ganggu konsentrasi. Oleh sebab mak aku pengumpul sejati Tupperware dan aku pula masa tu masih tunggal, adik aku belum lagi keluar ke dunia, aku konfem akan tinggal kat rumah seorang diri.


Jadi, Ella pesan, kalau kau takut tinggal sorang, kena baca kuat kuat ayat kursi. Aku pun angguk je. Aku tau nak baca macam mana. Sebab mak aku ada baca kat aku dan aku tulis dalam bahasa rumi.

Lepas tu, kalau ada orang bagi salam kat pintu, intai dari tingkap dulu siapa yang datang dan kalau boleh pasang telinga betul betul. Kalau dia bagi salam 'Assalamualaikum kum kum'. Jangan buka atau jangan jawab salam pun. Kalau buka, akan ada seorang perempuan bawak baby nak jual kain Cindai dan nak mintak sikit air untuk minum. Bila kau bagi air, nanti dia suruh pegangkan bayi dia sebab dia nak minum. Kau sedar sedar je, dia dah hilang dan tiba tiba kat tangan kau ada batu nisan. Sungguh seram. Kalau kau tak bukak pintu tapi dah terjawab salam pun bahaya. Sebab bila dah terjawab, tengok tengok, dia dah ada kat belakang. Bengong, seram sejuk tengkuk aku sekarang.


Tak lah seram sangat. Tapi, kalau dengar cerita macam ni masa umur baru 4-5 tahun, tidur boleh ngigau ngigau tu. Lagipun, Ella cakap (cis, asyik asyik percaya cakap ella) dah ada budak terkena. Nama dia Ananthi. Dia budak India. Dulu aku percaya bulat bulat. Baru sekarang aku terfikir, macam mana Ananthi tu boleh kena kacau hantu yang bagi salam? Boleh tahan jugak sewel bila aku nak fikir balik.

Aku masa kanak kanak macam budak terbiar je gaya



p.s: Aku tak senang duduk bila ada orang kena aniaya tapi aku tak pandai nak selamatkan..

1 comment:

NurulAzriKhalisah said...

aku igtkan ko join kisah seram - geng blogger...
eh ke memang ko join contest ni?