Monday, March 8, 2010

Air hujan dan air mata, mana lagi masin?

Tadi, ingat nak lagak hero balik sendiri ke rumah lepas sampai pudu. Tiba tiba hujan. Berita malam tadi tipu kata cuaca hari ni panas terik. Ke aku tak perasan tu sepatutnya cuaca johor. Lalu, aku pun roger sorang sorang kawan aku ajak teman on the phone sementara tunggu hujan reda. Baju hujan aku tak bawak. Payung yang kawan baik bagi, aku dah bagi anjing gigit.

Semua orang aku call tak angkat. Semua orang aku mesej tak reply. Adakah aku punya call dan sms semua ghaib belaka ataupun aku kat alam ghaib. Aku pun tak pasti. Agaknya maxis perdajal aku. Saja lah tu nak aku putus kawan dengan semua orang. Bertambah gabra kaki aku bila aku call dia tak dapat dan tak ada langsung tindakan dan cadangan kreatif dan kritis dari dia. Kata dia, aku yang salah. Pergi bilik air kat pudu yang bapak kuat bau ekzos, aku memerut sambil menghabiskan air mata. Sempat jugak aku jeling dan men-sound ulat tiket yang tak habis habis tanya aku nak pergi mana. Kurang bijak ke apa aku tak tau. Dah tentu kaki aku ke arah tandas, mestilah aku nak beristinjak bukan beli tiket. Kalau nak tunjuk handal jual tiket, bukak laman web e ticketing lah.

Dalam komuter tadi, apa nasib aku kena berdiri sebelah 2 awek yang aku kira ketinggian diorang dan aspek aspek lain, umur lebih kurang 18 tahun agaknya. Sepanjang panjang dari kl sentral ke kepong, awek awek ni tak bosan langsung meng-komen pasal lelaki tu lelaki ni pakwe kita pakwe awak boy tu boy ni sambil picit picit butang handphone dia. Scroll scroll gambar Alif, Muaz, Zarif, kata dia hensem pakai rantai hitam, kata dia smart bila pakai baju lengan panjang tapi sinsing lengan. Aku pening lepas tu beralih pandang kat nyonya depan aku, lagi tenang.


Ada tak orang yang boleh buat aku ketawa terbahak bahak macam dulu.


Kejap lagi, aku nak makan rot canai dengan pak tam. Lama tak mentekedarah roti sedap kat spicy.

p.s: kalau aku cakap aku miss, memang betul pun. aku tak ada idea nak tunjuk bukti apa.

No comments: