Tuesday, March 23, 2010

Aku lah heroin nya.

Budak depan aku, tak ingat nama siapa, mengaji lama sangat. Ni mesti kes nak potong aku ngaji. Padahal aku dah cuak gila. Kat luar dah berdentum dentum guruh. Macam nak runtuh je langit. Kejap lagi mesti hujan lebat. Apa yang aku takut sangat pasal hujan ni, sebab siap ada pakej petir kilat semua.

Lagi gabra, aku pakai baju lawa hari tu. Bahagian belakang baju kurung aku tu, aku letak reben. Siap ada belah kat baju. Kain aku mintak design kipas. Kira cun melecun lah tu. Jadi, aku tak nak lah baju cantik aku tu basah kena hujan.

Habis je ngaji, aku, ella dan zizi lari lari nak balik rumah. Rumah kitorang tak ada lah jauh sangat. Tapi, kena lintas satu longkang besar gila ni lah. Longkang ni kalau hujan, memang bapak deras air longkang dia. Hujan dah mula nak lebat. Alamak. Ella lintas dulu longkang tu. Lepas tu aku. Tiba turn zizi, dia tak konfiden. Nama je zizi. Tapi, dia memang takut. Ke depan ke belakang. Konon ambik step. Aku dah gelabah. Cepat lah cepat lah. Hujan dah lebat. Air longkang dah laju. Maksudnya, kat area rumah bahagian atas atas sana dah hujan lebat. Aku suruh zizi ambik step.

Dia undur beberapa langkah, lari dan terus lompat. Aku ingat lepas. Tapi, dia salah jangka. Dia terjatuh dalam longkang. Aku dengan ella ingat nak blah je. Tapi, kesian lah pulak. Pergi sama sama. Balik takkan nak tinggal kawan dalam longkang. Maka, aku pun mencemar duli masuk dalam longkang dan tarik zizi keluar. Naik je atas, zizi nangis. Muqaddam dia terjatuh dalam longkang. Bila aku tengok, memang air longkang tengah hanyutkan muqaddam zizi. Aku nak selamatkan muqaddam tu. Mak zizi ni memang garam semacam. Lagipun, mesti aku dapat pahala kalau aku selamatkan muqaddam ni.

Kejar kejar muqaddam dalam air. Dapat lah hasil sikit, 4-5 helai. Yang lain lain aku tak sempat. Lagipun nanti takut dengan aku aku sekali hanyut, aku pun tawakal je lah naik. Apa lah budak umur 5-6 tahun macam kitorang ni boleh buat. Baru nak blah, dengan baju aku ikut zizi basah lencun, tiba tiba ada orang panggil aku. 'Mai mai' (dulu nama glemer aku mai). Tengok belakang, rupanya ada satu budak ni jerit dari hujung longkang sana tengah cedok apa tah dari longkang. Oh, rupanya muqaddam zizi yang hanyut tadi. Aku rasa budak tu memang tengah berkubang kat longkang. Jadi, dia pun selamatkan lah sebahagian besar muqaddam zizi. Kuasa Tuhan. Kalau benda tu mulia, memang terpelihara.

Nama budak tu, Khairul bin Rawi. Masa tu, aku suka dia sebab dia macam hero. Haha. Lantaklah, dengan rupa aku masa tu dah. Sekarang budak tu dah kahwin dengan budak kelas aku.

Akulah heroin dalam cerita ni.

p.s: bibir aku ada ulser. tergigit masa comolot. haha. masa makan burger hasil pow khairul daud lah.


1 comment:

Cikgu Hasan said...

KLIK SINI DAN JADI JUTAWANKLIK
Setiap klik anda menerima RM0.10sen + Bonus RM10.00 bagi setiap referral
( 019-5852569 &
012-8378247 )