Tuesday, July 6, 2010

Mengatasi kesulitan

Pernah tak agaknya sehari tak ada masalah. Aku semakin hari semakin banyak masalah. Sakit bahu aku nak pikul. Sakit lagi kepala aku nak fikir. Haha. Apasal apasal apasal.

1. Kalau ada masalah, selalunya aku selesai dengan cara jalan jalan di shopping complex. Jalan jalan je, tengok kedai kedai yang aku suka singgah bila ada duit banyak kelak.

2. Baca komik. Kalau tiba tiba je meruap ruap rasa nak amuk, aku capai sincan ke conan ke dan cau pergi tempat lain.

3. Tak pun, aku suka masuk kereta dan pasang lagu kuat kuat. Tak apa pun speaker kereta blasting nak mampus. Lepas tu, aku selalunya akan lega sikit.

4. Main internet dan cari lah lagu lagu best kat youtube. Walaupun dah banyak kali tengok, tapi, buat lupa kejap masalah.

5. Telefon siapa siapa lah yang agaknya boleh kasik aku ketawa.

6. Mandi lama lama. Tak pernah pernah nak basuh bilik air, tiba tiba je rasa nak sental lantai dan dinding.

7. Tidur. Basuh kaki, gosok gigi dan tidur. Sebelum tu, plan dulu nak mimpi apa. Kang senang dalam mimpi, jalan cerita dah ikut plot kita.

8. Paling afdal, ambil air sembahyang.

Hari ni aku ada kelainan sikit. Doa. Aku sangat sesak fikir kesulitan hidup. Semoga beban ni betul betul dapatkan mendewasakan aku sikit. Amin.

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد وآل محمد

اِلَهِي اَنْتَ الَّذِي قُلْتَ: (قُلِ ادْعُو الَّذِيْنَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُوْنِهِ فَلاَ يَمْلِكُوْنَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَلاَ تَحْوِيْلاً) فَيَا مَنْ يَمْلِكُ كَشْفَ الضُّرِّ عَنَّا وَتَحْوِيْلَهُ اِكْشِفْ مَابِي


Ilahi, Engkaulah yang menyatakan: “Katakan (hai Muhammad) panggillah mereka yang kamu anggap (tuhan) selain Allah, mereka tak akan mempunyai kekuasaan untuk menghilangkan bahaya darimu dan tidak pula memindahkannya.” (Al-Isra': 56) Wahai Yang Maha Kuasa menghilangkan bahaya dari kami dan memindahkannya, hilangkan bahaya dariku. (Mujarrabat Imamiyah: 115)




p.s: dont simply accuse me.

No comments: