Sunday, January 3, 2010

singgit je

Dah 3 hari aku berulit-ulit dengan family aku. Dah lama tak balik rumah, so bila kali ni balik, rasa seronok gila. Lagi 2 minggu nak balik lagi la. Nak teruskan appoinment dengan doktor. Sakit dada.

Selama 3 malam juga lah aku dengar cerita sakan adik aku. Cerita makcik tu la, cerita bapak kawan dia beli kereta baru lah, cerita kawan dia dah nak kahwin lah, cerita villa nabila berhantu lah (yang ni aku akan cerita nanti kang), boleh tahan jugaklah kepoci adik aku ni. Dia nak cerita dengan syarat aku belikan dia macam-macam. haha. Kalau dia tak cerita aku carik-carik rambut dia masa dia tidur. Biar compang-camping.

Aku belikan adik aku selipar. Aku belanja adik aku apam balik. Aku belanja adik aku topap. Aku bawak adik aku jalan-jalan kat pasar malam. Apa-apa dia nak, dia boleh ambil, aku bayar. Ha, semuanya adik. Bukannya apa. Ada benda yang aku memang sangat aku kesalkan. Masa kecil dulu, aku pernah kedekut dengan adik aku. Lepas tu, aku memang terus insaf sampai sekarang. Sampai sekarang jugak lah, aku tak pernah pecah rahsia ni kat dia. Kalau tak, mesti dia sumpah benci mati kat aku.

Masa aku darjah 5 dulu (aku ingat sebab masa aku darjah 5, adik aku 5 tahun dah masuk tadika, so sangat pandai nak kumpul duit) aku pernah tipu adik aku. Aku memang pandai auta (ceh, auta, bahasa orang tua) adik aku. Masa tu raya kat rumah siapa tah. Entah mana rules tuan rumah tu pakai, kanak-kanak yang masih tadika dapat singgit. Sekolah rendah dapat 2 ringgit. Sekolah menengah dapat 5 ringgit. Baby? Dapat ciuman je.

Nak jadi cerita, aku masa tu dah sekolah rendah. Dapatlah 2 ringgit. Lupa nak bagitau, masa tu duit syiling singgit wujud lagi. Masuk-masuk je kereta, adik aku tanya, aku dapat berapa, aku cakap aku dapat singgit je. Mak aku tak spoting langsung, dia boleh cakap, kakak dapat 2 ringgit dik. Pergi cek. Haha. nasib baik aku pantas. Aku cepat-cepat sorok duit singgit satu. Sorok dalam mulut. Ececeh, kira aku cerdiklah jugak time tu. Adik aku puas hati gila masa dia cek sampul duit raya aku memang cuma ada singgit je. Memang dasar adik yang dengki, tak boleh tengok kakak kaya sikit.

Gembira gila, harta aku tak berkurangan. Aku ketawa dengan mulut aku masih gumam-gumam sebab duit singgit tu dalam mulut aku lagi. Haha. Tiba-tiba je, aku rasa sesak nafas. Aku tercekik singgit. Alamak alamak, macam mana ni. Aku cuak gila. Mata dah berair-air. Nak jerit mintak tolong, malu. Aku pun mengucap, maklumlah masa tu dah pandai, sekolah agama dapat nombor 1. Ingat dah nak mati. Sambil tepuk-tepuk belakang leher sendiri. !#$^#&$&&)_(&*&^

Singgit tu tertelan terus. Sekarang dah tumbuh menjalar-jalar dalam perut. Beringgit-ringgit dah. Kira, aku orang kaya lah sebenarnya. Rugi siapa tak culik aku masa kecil dulu.

Sejak peristiwa cemas tu, aku dah tak tak tak tak tak nak dah tangkai jering dengan adik aku. Kau tengok gaya pemeras ugut adik aku ni. Sebab tu lah aku sayang dia. Rasa selamat.


Singgit tu dah keluar lah. Aku tepuk-tepuk belakang sambil jolok-jolok mulut sendiri. Yelah, takkan nak telan nasi atau pisang, tu petua kalau tercekik tulang ikan. Singgit tu dah busuk gila bau air liur, aku terus buang dalam handbag mak aku.

p.s: nanti nak tulis cerita villa nabila berhantu, pastu aku nak filemkan lah..idea bisnes 2010. happy new year korang!

1 comment:

NurulAzriKhalisah said...

hahahaha...
ko ni kan mcm2 la sayda...
nasib baik xtertelan terus syiling tu...
kalu tak sembelit la ko nk kuarkan syiling tu...
hahaha