Thursday, January 21, 2010

Here's the secret

Dua tiga hari ni, aku join satu misi penting secara tak sengaja kat tempat kerja aku. Misi yang geli geleman. Kenapa diorang mesti tak nak halau tikus tikus yang ada kat tempat aku tu? Seriau gila. Sampai aku rasa nak draft balik surat resign. Nasib baik ada kapten kenteng. Dapat lah sekor(tengkuk aku sekarang rasa geli-geli, shit). Selalunya, pagi-pagi buta samapai ofis, aku dah mengadap komputer, tapi hari ni, aku melepet kat meja orang sebab aku nak jauhhhhhhhh sangat dari perangkap tikus yang dekat dengan meja aku. Kurang asem punya tikus.


Daniel rasa dia tak layak sandang jawatan baru tu dan dia kecewa gila bila dia blah dari company tu, company tu macam tak rasa apa apa kehilangan. Kesian.

Tapi, Daniel rasa bertuah sebab dengan jawatan yang sempat dia sandang masa kat company lama dan experiences yang boleh tahan lumayannya tu, Daniel tak rasa susah pun nak cari kerja lain. Kat tempat kerja lama, dia banyak belajar pasal cara cara berkomunikasi dengan orang secara profesional. Macam mana nak present product dan service yang company dia offer. Dan dia pandai jugak bab tawar menawar harga dengan client semua. Hebat tak hebat lah. Tapi, dia tak perasan.

Memang susah masa ingat dia tak dihargai oleh company dia dulu. Rasa hilang keyakinan, tak ada kawan kawan menyokong, dan pihak pentadbiran pun asyik buat kacau. Tapi, dari segi lain, Daniel patut bersyukur sebab dia dapat benda-benda lain. Dia sebenarnya dapat belajar control career dia dengan lebih baik lepas tu dan improve dia punya long term prospect. Bagus kan.


Masa yang baik untuk memajukan diri sendiri adalah bila kau rasa sempit atau sibuk mencari kemudahan kat tempat lain. Masa tu, kau akan belajar semua skil baru yang boleh mencabar diri sendiri dan biarkan diri sendiri develop dengan idea idea kau yang baru untuk ke mana kau nak pergi nanti.

Aku tak kenal pun siapa Daniel. Main petik je sebab nama omputih selalu nampak bijak. haha. Aku saja reka cerita sebab aku nak motivasi diri sendiri lepas aku fikir balik career plan aku. Berangan sikit je. Aku nak tempat paling atas macam mana sekali pun.

Nah. Gambar tikus-aku-tak-nak-tengok-pun-sebab-tangan-kaki-tengkuk-aku-rasa-lain-macam-bila-terpandang-dia.



p.s: letih nak buat diri sendiri bercakap benda yang bukan merapu.

No comments: