Tuesday, January 26, 2010

saya pernah berada di sini dulu

Dalam perjalanan pergi ke tempat kerja pagi tadi, aku jadi rajin pulak dengar berita kat radio. Tajuk berita tu kata kerajaan dah senarai pendek 20 sekolah terbaik dan ada prestasi tinggi untuk diangkat ke taraf dunia. Masa tu, aku macam terfikir, eh, sekolah aku ada ke. Tak sabar nak tau walaupun aku tau aku bukan lah produk yang berkualiti pun. Tapi, aku pernah cipta banyak (ceh, cipta) memori kat situ weh. Aku bangga aku pernah mastautin kat sekolah tu dulu.

1. Join band, macam biasa lah, kalau join band, boleh berlagak gila.

2. Join teater

3. Join dikir barat yang mencipta kontroversi sebab tok karut mengarut gila bawak baldi kat tengah tengah pentas.

4. Pernah lumba lari kat koridor. Pertandingan lumba lari antara ibu ibu mengandung. Saingan sengit antara aku dengan ecah.

5. Pernah saksikan kawan aku kena lempang dekat toilet sebab maghrib2 nak nyanyi lagu patriotik

6. Pernah berenang berenang kat swimming pool (adikkewek punya) dengan ecah, nani, affa, nk, lepas tu sekor sekor kena cubit dengan cik salnah

7. Setiap kali april fool sangggup berjaga malam semata mata nak letak ubat gigi kat spek mata junior. Habis gempaklah tu.

8. Hujung minggu menggelabah nak cari baju yang paling menarik untuk dipakai masa jalan jalan compound sebelum pergi tengok wayang singgit dengan kawan kawan.

9. Pernah mengamuk sakan sebab beruk belakang blok e kirai kirai aku punya shower span. Siut.

10. Pernah pura pura kutip sampah belakang surau sebab pak kamil tiba tiba berhenti motor dan aku tak pakai kain masa tu. Kain kat bahu. Konon gempak jugak.

11. Pernah beraksi bijak. Masa spotcheck pagi pagi, aku gunting renda kain dalam aku dan agihkan sama rata antara kawan kawan untuk diselit dekat stokin. masa cek, angkat sikit je kain. Mengaburi mata pengawas. Mintak maaf hazimah.

12. Pernah berebut rebut roti bilis dengan nooh kat koop.

13. Pernah rebut rebut kepak ayam dengan tempeh.

14. Pernah marah mak aji sebab dia kedekut, nasi goreng sikit sangat.

15. Pernah tapau nasi lemak dalam plastik banyak banyak lepas tu makan ramai ramai dalam kelas bawah meja.

16. Setiap rabu, tunggu lori roti depan dewan melati dengan ecah sebab nak mengepow roti potato. Selalunya abang tu kasik banyak gila.

17. Pernah saksikan besah buang kasut sendiri dalam tong sampah dan kaki ayam masuk kelas. Ah, besah masa ni memang macho habis.

18. Pernah gaduh dengan malika masa prep malam dekat dining hall. Siap baling baling pasu bunga.

19. Pernah kena kejar dengan minati masa teman nani bergayut malam malam. Aku commander crawling sepanjang panjang dari dining hall ke blok c. Cilaka kenteng.

20. Pertama kali dengar peribahasa, kalau cikgu kencing berdiri, anak murid kencing berlari masa sessi kaunseling dalam bilik wawasan.

21. Pernah main 'speed' dekat bawah meja library. Taksub main daun terup sampai kitorang ada meja khas yang lukis lukis tempat letak kad dan tangan semua.

22. Pernah buat kek birthday untuk kawan kawan. Bajet sikit, jadi semua orang pun konfem pernah buat kek pakai kek apollo pastu curah milo kat atas kek. Habis kreatif.

23. Pernah berjaya takutkan budak kelas sebelah. Pakai telekung lepas tu jalan jalan kat tepi tingkap kelas diorang masa blackout prep malam.

24. Pernah menipu satu sekolah ada fire drill. Buat bunyi siren dan pakat ramai2 gerak gerak kan kerusi konon nak lari. Semua cikgu pun turut terpedaya.

25. Tak pernah ada selipar sendiri terutama sekali masa form 5 sebab asyik kena rampas. Jadi, sesiapa saja yang menyinggah kat dorm aku mesti seliparnya di'rampas' oleh kitorang.

26. Pernah buat saloon kat sekolah. Pelanggan tetap adalah leman sebab rambut dia kritikal sangat.

27. Pernah ketawakan besah yang suka tanya soalan tanpa disangka sangka.

28. Pernah tuang milo dalam mulut dan minum air. Kocak kocak air dalam mulut. Jadilah air milo.

29. Pernah buat snek milo.

30. Pernah main main choral speaking dalam dining hall.

31. Pernah nyanyi nasyid untuk blok e. Pakai baju putih sekolah, kain telekung, gunting gunting bedsheet junior untuk dijadikan selempang.

32. Masa SPM week memang genting, tapi sempat lagi nak gossip2kan aishi dan pedorn.

33. Banyak kali tak tidur malam sebab banyak sangat aktiviti melawat blok orang lain pada waktu malam.

34. Pernah ketawakan syasya sebab dia kantoi gelakkan cikgu tapi tak mengaku. Dia kata dia bercerita pasal hakimah form 3.

35. Pernah seram sejuk dengan cerita cerita hantu kat sekolah. Juga tak lupa cerita misteri kereta eliza terbakar.

36. Prep malam selalu konon nak buat kelainan. Pakai baju kurung, tapi kain orang lain punya. Main tukar lah.

37. Pernah tengok affa mennagis sebab bantal hijau dia terburai terkena kipas. Diorang buat baling baling.

38. Pernah panggil syaf cokan.

39. Pernah konon konon nak menjadi pengunjung tetap study room. Siap hias hias meja masing masing. Gantung kain lah, tampal kertas lah. Tapi datang study room memekak nyanyi lagi where's the love, telefon radio buat dedication sampai cikgu mata lalat mengamuk.

40. Takpernah ada beg sekolah yang betul. SELALUNYA PAKAI BEG PLASTIK. Aku cuma ingat pernah pakai beg merah lubang lubang. Tu pun ecah punya.

Kalau aku nak list panjang panjang pun, aku tak rasa ramai yang faham kenapa aku sayang sekolah aku. Cukuplah beberapa orang yang faham pun bagus. List panjang panjang pun, kenapa aku lupa nak letak aku pernah belajar bersungguh sungguh kat situ ah? Haha. Aku bangga aku Srikandi Tun Fatimah.

Tak larat nak upload semua gambar kenangan aku kat sekolah tu dulu. Tapi, cekdiout je.




Ni lah tujuan aku menulis post kali ni sebenarnya. Selepas dah 7 tahun tinggalkan sekolah, aku rasa tak salah kalau aku tumpang berbangga. Sebab aku pernah ada kat situ dulu. Bangga bangga. Nak lagi puas hati ketik sini.

p.s: Persyaitankan apa orang kutuk pasal sekolah. Yang penting aku tetap nak bangga. (aku nak buat kuiz lah, cuba kira berapa kali aku sebut 'bangga' dalam post ni? haha)

No comments: