Sunday, January 17, 2010

Kasihkan kereta tangan-tangankan

Hari tu balik dari kerja, aku bawak kereta laju. Laju yang luar biasa. Tiba-tiba sampai satu selekoh ni, entah bila satu van ni keluar gelojoh nak mampus. Dia himpit himpit kereta aku. Nak jugak masuk jalan aku. Tak nak mengalah. Eh, lebih lebih pulak van ni. Apa lagi. Aku himpit balik. Guna semua skill selit menyelit aku, dan macam biasa, kereta aku berdesup cepat memancung van tu. Akhirnya, van tu makan asap kereta power aku.

Haha. Aku mana berani buat macam tu. Berani berani ayam je. Bawak laju pun sebab nak elak orang ramai perasan kereta aku yang dah macam belacan.

Petang tadi, lepas melihat kereta aku mempunyai lapisan pembedakan yang melampau lampau tebalnya, aku rasa dia perlu mandi. Tapi, ajak adik saudara lah sebab konfem tangan aku tak larat buat sorang.

Kau tengok. Bedak tebal sampai orang boleh buat onar kat kereta aku. Heh, aku sendiri yang conteng.


Meh, aku kongsi sedikit tips membasuh kereta supaya lepas tu boleh pandu kereta perlahan lahan sebab dah bersih bergaya dan menggamit perhatian orang ramai. (ni macha kat snow wash pun tak aplikasi tau)

1. Basahkan keseluruhan kereta dengan air. Tadi aku terkejut, bukan senang comot-comot tu nak tanggal rupanya.

2. Gosok kereta dengan kain dan sabun. Usaha lebih sikit masa ni sebab kotoran sangat degil. Kurang asam punya asap lori.

3. Bilas kereta sambil gosok dengan kain.

4. Ulang langkah 2 dan 3 beberapa kali sampai puas hati. (aku ulang sampai stress gila)


5. Biar kereta kering kejap sebelum tempek liquid wax kat atas permukaan kereta. Usap dengan tenang secara berputar putar.

(Cara membersih tayar dan bahagian dalam kereta aku cerita lain kali, tangan dah kebas sebab basuh kereta tadi)

Kereta dah bergilap gila. Maka, kena buat aksi berbangga. Pakai baju 'I love London'. But, don't worry malaysia, I love u more.


6. Sebelum tinggalkan kereta dengan selamat, pakai kan baju. Takut demam.



Tangan aku sumpah tengah bisa-bisa sekarang ni. Terpaksalah aku ambil cuti sakit esok. tak daya nak bangun. haha.


p.s: Bila tengok adik saudara aku ni 'mabuk asmara', teringat pulak masa aku mula mula jatuh cinta dulu. Cis, gatal gila rupanya muka aku masa tu.

No comments: