Monday, March 7, 2011

amboi, mengadap


Hai, sunyi sepi rumah ni sesunyi hening di subuh sunyi. Bila bosan bosan macam ni, memang mata aku melilau. Cari aktiviti nak dibuat. Rasa macam nak pecah je tabung adik sedara aku ni lepas tu kira berapa ada sampai tertidur. Bagus budak budak sekarang, nak nak perempuan, pandai dah menabung. Boleh lah lepas takat nak buat beli cekak rambut bunga ke riben aku pun tak tau.

Kau tengok. Ni anak orang kaya ni. Hidup pun pandai menyimpan. Yang hidup susah ni, dah tua bangka pun tak reti nak menyimpan. Asyik membeli sesuatu di luar jangkauan. Aku cakap pasal aku lah ni. Membeli yang bukan bukan. Stokin baru. Cermin mata padahal tak rabun. Pendakap gigi kaler kaler. Bila telefon nak kena bar, menggagau raba cari buku tabung haji nak keluarkan duit. Susah nak jadi hajah. Sempat menabung 50 ringgit je sebulan. Lagi 300 keluarkan buat melantak kari kepala ikan depan giant lama. Lagipun, ada orang suka rela tinggalkan dompet sebab nak kurang kan penggunaan minyak kereta aku. Yelah, tu kan beban.

Agak agak dah nak sesak tu, makin kuat lah sorok duit kau. Sorok tau bukan kedekut. Buat kering air liur je kalau kemut. Cepat, convert duit kau jadi emas sekarang. Nak nak dah ada trend terbaru, menyimpan perak pula. Mana tau esok lusa bapak kau nak tukar pagar rumah nak pasang alat penggrea semua maklumlah dah ramai mat pit pecah rumah rembat tv kusen pinggan mangkuk arcopal, boleh lah kau jual balik emas kau bagi bapak kau duit. Sejuk perut mak kau.

Ingat tau. Simpan duit. Jangan beli bukan bukan. Kita bukan duduk di brunei.



beruk nak minum air pun sikit sikit. nanti kang haus mana nak tadah air. (gambar hiasan yang tak ingat mana sumbernya)


p.s: rindu lah nak peluk mak aku. dah lah bau bedak avon mak wangi.

No comments: