Friday, October 22, 2010

Kegembiraan hari Jumaat

Hati hati, entri kali ni panjang sangat.

Pejam celik pejam celik dah Jumaat. Yes yes. Bukan sebab malas nak mengharungi hari bekerja yelah kan aku mesti lah nak kena kuat bekerja. Nak cari duit banyak banyak dan beli emas banyak banyak. Haha.

Teruja nya bila dah jumaat. Penghulu segala hari. Dalam banyak banyak hari, memang aku suka hari jumaat. Ah, gila bosan bincang pasal hari apa hari kesukaan kau. Tapi, aku perasan, memang sejak kecil aku suka hari jumaat.

Masa aku kecil dulu, sebelum masuk asrama lah, aku suka jumaat sebab aku selalu tunggu bapak aku balik mandi dan siap siap pergi sembahyang jumaat. Sebenarnya tunggu makanan bapak aku beli kat ofis dia. Tak tau lah kenapa, rasanya biasa biasa je. Tapi, memang layan lah bila dapat lauk ayam goreng dan sayur bayam kafe ofis bapak aku. Siap beli makanan sipi sipi. Betik ada, tembikai susu ada, cendawan goreng ada dan yes yes ada tempeh goreng siuuuttt.

Masa kat stf pun, aku suka tunggu hari jumaat. Sebab hari jumaat belajar kejap kejap je. Waktu pendek pendek je. Maklumlah, aku cepat bosan. Jadi, kena cepat cepat tukar subjek lain sebelum aku amuk bosan. Waktu prep pun mula lambat dan habis awal. Dan biasanya prep jumaat akan jadi 'happy hour'. Ha, tak agak agak macam jualan murah kat sogo. Semua aktiviti pelik akan berlaku pada petang jumaat. Termasuklah perlumbaan lari ibu mengandung kat koridor blok asrama aku. Sengit.

Masa belajar di matriks pun sama. Memang gua tunggu jumaat. Sebab suka skodeng budak lelaki lalu depan asrama masa nak pergi sembahyang jumaat. Tengok alamak brader tu pakai kain pelikat hijau apple lah weh. Terpikat terpikat. Aku pantang nampak lelaki dalam baju melayu.

hensem jugak aku pakai baju melayu.

Masa kat um, boleh tahan juga keindahan hari jumaat dirasai. Dari first year sampai lah aku grad, setiap kali jumaat jadual kelas aku memang mendebarkan. Kenapa kenapa tak akan ada kelas hari jumaat. Haha. Berdebar tak tau nak fikir nak pergi mana hari jumaat yang panjang itu.

Perangai eksaited tunggu jumaat memang tak akan tamat. Kau tengok sekarang aku tengah buat apa. Aku tengah meraikan dan merayakannya. Kerja memang tak boleh fokus. Bukan otak konon tepu tapi terlalu nak bayangkan bila nak rasa jumaat lagi ni. Adakah jumaat depan aku masih hidup. Insaf. Best sebab break lama. Balik pun dah konfem konfem semua balik awal.

Jom angkat tangan ramai ramai vote hari jumaat hari yang paling disukai. Dan, kalau kau perasan, kegembiraan tu semua adalah berkat dari sembahyang jumaat. Jumaat, hari paling penuh kebaikan.

Kalau bersukaria dengan anak anak yatim pada hari jumaat pun, asyik.

p.s: wow, esok sabtu ke. yes yes yes.

2 comments:

мyΞ'™ said...

oi.oi..bday aku! ahahahaha

absyaB3$h said...

sayda..mane pegi tudung labuh purple ko? segan e nak pakai skali ngn diorg? heeeehehe