Monday, August 2, 2010

cerita makwe cun

Makwe cun depan aku ni kenapa lah agaknya kepala tertoleh toleh. Cakap pun bisik bisik. Entah apa yang dirahsiakan sangat dengan abang kat kaunter ni.

Tengah hari buta macam ni, cabut kejap ke bank memang leceh. Kena ada peneman. Tak sampai hati nak biar pakwe lama lama bersalai dalam kereta. Aku kena cepat ni. Tapi, sekali lagi aku memang asyik gila tengok makwe cun tu.

Aku curi dengar sikit. Abang kaunter tu cakap, eh ni tak boleh submit ni kalau borang print sendiri, tak boleh buat reference. La apasal pulak, kawan saya selamba je print sendiri lepas tu hantar macam biasa je. Makwe cun tu menjawab macam cari gaduh. Abang tu agaknya malas nak sembang lama, dia suruh makwe cun tu pergi kat satu sudut dan isi balik kat borang yang sebenarnya.

Aku pun tak tahu kenapa aku sibuk sangat nak tahu kisah seterusnya makwe cun tu. Aku tengok dia isi borang. Kalut kalut dia isi borang tu. Entah apa yang dia kejar. Agaknya dia pun macam aku. Ada orang tunggu dalam kereta. Tapi kenapa entah kepala dia sikit sikit dongak. Macam risau ada orang perasan dia buat apa. Tak pun risau macam tiba tiba eh kantoi kau isi borang apa tu. Tapi, borang apa dia isi aku tak tahu. Laju gila isi. Sebab mungkin dia dah terbiasa isi borang tu kat rumah semalamnya. Sampai terhafal apa yang perlu dituliskan.

Lepas tu, aku nampak makwe cun tu terkocoh kocoh pulak pergi balik kaunter tadi bagi abang tu borang. Sorok sorok dia keluarkan sesuatu dari fail dia. Nampak macam ada satu pakwe lain belakang abang tu terkiput kiput gelakkan makwe cun tu.

Dah lah. Aku pun pulang macam biasa. Dalam hati aku. Kenapa lah makwe tadi tu cun habis. Menyemat betul dengan kemeja kelabu, slack hitam dan selipar indo bandoeng dia sambil kunyah gula gula getah walaupun dia selalu terkantoi menggali emas kat tempat awam.


p.s: semua pun mesti sederhana je. barulah waras.

2 comments:

Mama Amirul said...

dia tek sedar tu... dah kelam kabut sangat.

sayda dino said...

ibu amirul: haha. masalahnya 'dia' tu dekattttt sangat dengan saya. DEKAT sangat. haha