Friday, July 20, 2012

tepak sirih



Pinang dihulur sudilah makan, 
Sirih beralas ukiran gangsa, 
Tepak sirih kami hulurkan,
Tanda adat budaya bangsa.


Perpisahan yang memakan masa selama lebih kurang 13 tahun, siapa sangka hero sekolah rendah aku adalah encik tunang aku sekarang. Haha. Bila fikir balik, memang lucu. Dia adalah lelaki yang selalu buat aku miang di sekolah. Haha. Harap harap cikgu halimi tidak tergamak melempang aku apabila membaca confession aku ni.

Majlis yang serba sederhana itu dihadiri oleh seluruh keluarga Hafiez. Dengan hadiah dulang bertemakan warna merah jambu siap digubah bentuk handbag yang sangka nenek ku itu adalah handbag pesen baru dan gubahan bentuk bunga sejambak dibalas 9 dulang warna ungu yang kesemua barang berunsurkan kain hanya dilipat digulung dipintal sahaja. Haha. Ma, mana gubah bentuk keris masjid buah buahan yang diberangan kan dulu.

Syukur ke-hadrat Ilahi, majlis yang turut sama diraikan dengan hujan yang bawa ke petang itu turut dimeriahkan dengan nenek pakcik makcik saudara mara sepupu dekat malah jauh juga. Tambah sedikit hingar bila ada shuze, hamster, natrah, affa dan wajy + iesya yang mak aih tak terkata terima kasih aku sebab dari jauh dorang datang.  Tak sempat nak menayang kuku cantik hadiah dari wanita. Tak mahu potong sampai cucu cicit lah nampak nya ni.

Bertuah juga badan mempunyai mama ayah dan fikah yang bertungkus lumus bersusah payah sepanjang. Nasib baik tak kantoi dengan fikah aku menangis malam tu sebab terharu dia bertungkus lumus menolong aku. Maria, nanti jangan lupa bela makcik sapikah bila dia tua ye. 








Pandai pulak aku behave di majlis sendiri.

p.s: selamat menyambut ramadhan!

No comments: