Wednesday, July 25, 2012

ayam masak lemak cili padi



Juadah berbuka dua hari lepas, aku kasik maklong paklong ain and balong try ayam masak lemak cili padi aku. Bila masak menggunakan santan ni sebenarnya aku cuak. Ni semua salah eksperimen sains. Air dan minyak mana boleh campur. Jadi kerisauan santan dan bahan bahan lain tidak boleh bergaul rapat adalah sangat merisaukan.

Mula mula tumis sebiji bawang, 10 bili cili padi pedas mak aii dan kunyit besar ibu jari yang aku blend sahaja malas nak tumbuk pakai batu lesung tu sampai rasa nak terbersin. Masukkan serai yang aku hentak sikit di bahagian pangkal nya sebelum ayam dan kentang menyusul. Bila sampai seru, aku masukkan air sikit setakat cukup nak bagi ayam tu tenggelam separuh dan asam keping pun dicampak bersama. Air menggelegak je menandakan ayam dan kentang dah empuk sikit, aku cepat cepat dan menggelabah nya masukkan santan sekotak. Sentiasa kacau supaya mak aku kata santan tak bentan.Yelah tu. Oh ya, atas api kecil sahaja. Dengan keadaan berpuasa, aku gamble, letak satu sudu garam. Agak agak nak lebih kuah, aku tambah air sikit sikti je. Amacam? Banyak tak agak nya air liur dalam masakan aku. Sedikit masin dah. Haha. Memang kak nam. Pot pet pot pet.

Mungkin lagi sedap kalau aku masak pakai uniform chef sekali. Baru lah nampak lorat sikit. Haha. Petang ni tak payah masak. Tapi pergi bazar taman tun dengan wanita sahaja. Ulang balik kenangan tahun lepas dengan beliau. Yahuuuu!



Lepas ni boleh lah aku war war kan kat hafiez masakan favourite dia ni. Yeayyy!!! Maklum lah, dah jadi tukang masak lah katakan.

No comments: