Monday, November 1, 2010

Gold is money. That's it.

1.Kenapa nak beli dan simpan dan melabur dalam emas.
  • Simpan duit di pelbagai tempat dan kalau boleh simpan harta dalam pelbagai rupa. Salah satu yang sesuai dengan pendapatan umur baya aku adalah dalam bentuk emas. Yelah, kalau nak mula kumpul hartanah pun boleh tahan jugak tahap kekayaan kau perlu ada.
  • Emas mempunyai kadar peningkatan nilai sehingga 38% setiap tahun. Ni aku ambil kira prestasi emas dunia. Bukan ikut kedai emas punya harga.
Januari 2009 : 858.69 usd/ounce
Disember 2009 : 1134.72 usd/ounce
Peratus kenaikan : 32.15%

Amacam, menarik tak. Kau simpan je harta kau dalam bank jugak, ASB jugak, Tabung Haji jugak dan lain lain yang kau rasa gempak. Tapi, lagi stail, kau sempat selit simpan dalam bentuk emas. Memang sofistikated weh.

2. Apa jenis emas yang sibuk diperkatakan.
  • Emas keluaran PublicGold (tapi, aku bukan agen)
  • Emas 999.9 (gold bars) yang mempunyai tahap ketulinan hampir seratus peratus dan boleh didapati dalam 20g, 50g, 100g dan 500g.
Harga semasa untuk emas 100g 999.9 keluaran PublicGold setakat hari ini ialah RM 15, 140.00. Berdesing desing tak telinga dengar duit macam banyak keluar. Tapi, seperti kira kira di atas, dalam masa setahun nilai dia boleh meningkat sehingga RM19, 984.80. Jadi, boleh agak tak berapa keuntungan. Ok, cepat menangis kesyukuran sekarang.

  • Emas 916 (Emas dinar) yang mempunyai tahap ketulinan 91.6% dan boleh didapati dalam 1 dinar (4.25g), 5 dinar (21.25g), dan 10 dinar (42.5g).

1 dinar emas dengan berat 4.25g dan 91.6% ketulinan boleh didapati pada harga RM631 setakat hari ini. Aku malas nak kira nilainya selepas setahun. Kan dah ajar.


3. Lepas membeli emas, nak buat apa.
  • Simpan di tempat kau rasa selamat. Kat rumah pun boleh. Kat bank lagi lah boleh. Tapi prosidur semua aku malas nak taip sekarang.
  • Simpan untuk anak cucu waris harta pusaka.
  • Boleh jual balik ke PublicGold mengikut harga semasa berdasarkan pasaran dunia. Atau pun kat mana mana kedai emas mengikut harga persatuan diorang. (lagi nampak keuntungan yang jelas abadi adalah selepas lebih kurang setahun usia emas kau. kalau kau jual keesokan hari nya memang lah tak bawak keuntungan apa apa).
  • Kalau ada menghadiri mana mana seminar tentang pelaburan emas, saranan untuk melabur emas dengan cara beli dan jual dan beli balik akan dipelajari.
  • Pajak di Ar Rahnu untuk tujuan sama ada pelaburan atau pun keperluan. (yang ni agak berat untuk ditulis, kang aku rajin, aku tulis lah ok, love u muah muah)

4. Ok, bila dah berminat, kat mana boleh tahu harga jual, harga beli, harga semasa.

Haha. Tepuk tangan ramai ramai sekarang. Bukan sebab pelajaran asas emas baru je tamat tapi sebab mengenangkan emas memang membawa kebahagiaan. Kecing kecing. Bila duit dah menjadi emas, tak ada masa dah kau nak membazir duit. Amacam. Selamat kan tabungan kau? Haha. Haha. Haha. Haha. (stop kau annoying sayda)

p.s: aku bukan suka suka kempen nak promote kawan ke apa. tapi kempen sebab warga belia remaja jelita dan genius seperti aku ni memang selalu terdorong untuk membazir.

No comments: