Sunday, November 22, 2009

tercedera

Malam tadi, lepas bawak orang2 China bersukaria kat melaka, aku hantar terus ke KLIA. Masa tu dah pukul 12. Sepanjang panjang perjalanan dari KLIA, dalam bas, mama asyik call. Sikit sikit call follow up sampai mana. Dalam hati aku 'Ma, kakak penat sangat. Nanti sampai kakak bagi tau la'. Aku tak sampai hati pulak nak marah dia mengenangkan mama sangat risau pasal anak dia yang jauh dari dia ni. Last call, mama ada cakap, 'Kak, kalau ada apa apa, call mama ye, kakak sorang sorang tu'. Masa tu aku tak fikir apa apa.

Selesai je hantar kawan, aku drive terus ke rumah. Penat, mengantuk, sakit perut, rimas dengan bunyi handphone tak tau siapa call, bercampur aduk. Bila dah nak sampai rumah, lagi laju aku bawak. Sumpah aku tak sabar nak capai bantal busuk aku, ngantuk gila. Tiba tiba, sampai kat satu tingkat blok parking aku, ada call yang aku rasa dari mama. Aku tak sabar nak bagitau dah sampai. Nak bagitau jangan risau. Aku nak dia tidur sebab kesian dia tunggu aku call bila dah sampai. Tengah nak meraba raba cari handphone, aku dengar bunyi yang menyeramkan dari pintu kereta bahagian belakang. Menyumpah nyumpah aku dalam kereta bila ingat kereta aku terkena tembok tepi. Macam disagat sagat. Aku cepat cepat cari parking kat atas. Matikan enjin, dan bawak keluar steering lock kot kot boleh jadi senjata kalau apa apa berlaku, pergi kat pintu kereta yang kena tembok tadi. Sambil duduk mencangkung, aku suluh tempat eksiden tu, aku call mama. Menangis nangis kat tepi kereta. Serius, aku sedih.

Lama jugak aku meraung tepi kereta tu. Berkali kali mama pujuk suruh turun balik rumah. Aku pun takut jugak sorang sorang kat atas, aku sambung menangis dalam kereta. Lantaklah, nampak macam buat kerja bodoh sekali pun tak apa. Aku sedih bila aku terkenang balik kenapa agaknya boleh jadi macam tu. Oh, aku ingat, tu mungkin sebab aku tak menghargai mama call risau pasal aku... Antara kata-kata yang buat aku menangis teruk dalam kereta semalam bila mama cakap, ' Kak, tak apa, jangan nangis dah. Mama ada kat sini. Pergilah balik...Mama risau ni kakak kat atas tu sorang sorang. Mama tak boleh datang sana tolong kakak. Kakak balik dulu, esok mama masukkan duit hantar kereta pergi bengkel ya. Kakak mintak tolong dengan siapa2. Azmi ke, Fendi ke..Nanti mama upah diorang. Tak apa, asalkan kakak selamat'.

Ma, kalau kalau mama terjumpa blog kakak ni, kakak nak bagitau, kakak memang sayang sangat kat mama. Bukan sebab duit ke apa. Tapi sebab kakak tau mama sayang kakak sangat. Kakak teringin nak duduk dengan mama lepas dah hampir 10 tahun tak duduk dan tengok mama setiap hari sejak kakak masuk asrama. Kakak dah banyak miss masa masa berharga dengan mama. jadi, kakak nak bayar balik masa masa yang tertinggal selagi sempat.

Aku dah sebarkan resume aku kat sekitar johor. Aku tekad nak pindah sana. Dekat dengan mama. Tapi mama belum tahu lagi, aku plan nak buat surprise. Ni sebagai hadiah untuk mama sebab aku tau dia memang berharap aku selalu ada depan mata dia.






p.s: mungkin dah sampai masa.

No comments: