Thursday, August 30, 2012

Tengteng

Yang paling penting bagi aku sekarang adalah mengawal tangan daripada menaip yang 'tidak tidak' dan publish ke laman sosial. Tak nak mengundang nahas di kemudian hari. Tak kena backlash esok, mungkin akan kena aib masa tua kelak. Tak pun anak cucu terbaca maki hamun nenek nya yang tak berpengkalan? Ish, insaf sekejap. Kalau nampak aku post yang bukan bukan di fb, twitter, formspring, apa apa sahaja yang berbaur kurang ajar, sama ada berbentuk direct mahupun sinis dan sarkastik mohon dilempang sahaja wajah ini. Tak pun, sila mengadu kat mak aku biar mak aku mai sini ajaq aku sikit.

“Wahai Mu’awiyah jauhkan olehmu sifat amarah. Karena amarah itu dapat merusak iman seseorang sebagaimana makanan pahit merusakkan madu yang manis.” - Rasulullah menasihati sahabatnya, Mu'awiyah. 


Teringat masa kecil dulu aku pernah berapi bila mama tegur aku supaya tak melaser anak jiran wow tak sangka kecil kecil adalah sangat longkang mulut aku haha. Okay aku telah menyindir secara separa keras anak jiran aku agar tidak bermain emak-emak depan rumah aku kerana ibu nya telah memarahi aku bermain tingting conteng di kaki lima rumah dia di masa ayah parking pulak motor dia di situ. Jadi kau rasa mana perlu aku lukis ting ting tu? Tak kan lah di dinding dan main secara melintang kan. Maka, aku tumpang saja lah depan rumah dia sebab anggap hujan akan tolong padam kan nanti. Tak sampai berapa lama kena marah dengan makcik itu, anak dia boleh pula diri kan khemah dan main pondok pondok depan pokok bonsai mak aku. Masa ni aku pun pulang kan paku buah keras jangan main depan rumah kita lah pergi lah pacak depan rumah awak.

Keluar dari rumah malam tu dah ada sticker terlekat kat pintu rumah jiran aku tu. Sticker 'No Fear'. Aku bukak kamus. Acececeh. Tergelak gelak sendiri aku bila dah besar tinggi gemuk macam ni. Marah yang nak dipulangkan dah jadi bahan lawak pulak lebih kurang 15 tahun kemudian nya. Hahaha. 

fearless


Okay bai. Hafiez dah sampai.

No comments: