Tuesday, August 14, 2012

buka puasa

Kalau tahun lepas, aku kira dalam seminggu cuma 2 hari aku berbuka dengan makcik aku, kali ni tak ada langsung. Haha. Derhaka betul. Asal aku nak buka kat rumah, maklong balik nusarhu, asal maklong buka di rumah, aku buka dengan hafiez, hamster, wanita, abesah, kak ikan, fendi, azmi, gafar, shahmie, ajib *sesiapa sahaja yang ajak, aku on. Berjumpa pun bila lepas solat terawikh. Masa tu mata aku dah kuyu, berat.

Kali ni punya bulan puasa, adalah edisi paling banyak buka puasa secara larung. Haha. Aku pernah makan menghadap masjid putrajaya. Kalau maria nanti berlagak makan hotel itu hotel ini, aku nak sembang aku pernah buka depan masjid putrajaya. Dia bawah lembayung lampu warna warni. Siapa kalah sekarang. Haha. Selain tu, aku dah berbuka di jalan tar. Masa bahu berlaga bahu, masa itu lah aku menggogok air cincau. Berbunyi srot srot sebab cincai cincau tersekat. Lagi 5-6 tahun lagi lah baru aku nak repeat jalan jalan kat situ. Pernah berbuka lagi 2-3 minit nak azan, baru menggelabah cari makanan apa nak makan. Ha, ni selalu. Berpecah dengan besah dan wanita beli makanan sedangkan aku harus menjaga meja. Yes, nasib baik jadi pesakit. Berbuka yang tak tahu nak makan apa, yang akhirnya baru sedar balik dari bazar cuma taufufah. Mak aih, putih kenyang kah aku makan taufufah sahaja. Dan, hari ni bakal berbuka secara huru hara lagi sekali. Bukan sebab tak tahu nak makan apa dan di mana, tapi makan dengan budak budak ofis. Lagi liar sebab hari ni ada penyampaian kuih raya dan er er er duit raya yawww.


Banyak ke sikit ke, sedap ke tak sedap ke, mahal ke murah ke, orang belanja ke bayar sendiri ke, kat rumah ke kat luar ke, yang penting nikmat kan. Nikmat berpuasa. Lagi nikmat kalau puasa tu pahala dia penuh. Tak bazir, tak mengeluh, tak poyo, tak menunjuk, tak memaki, tak marah marah. InsyaAllah.

tiada pembaziran berlaku, percayalah
ps: tak sabar nak balik raya woi!

No comments: