Sunday, May 30, 2010

Garfield.

Kalau ikutkan sangat perasaan, aku tak nak balik kl lagi. Belum kuat dan belum hilang rasa sedih kat hati. Garfield dah tak ada lagi.

Lepas sembahyang zohor, aku, mama dan fikah bawak garfield pergi klinik. Ayah tak nak ikut sebab dia kata dia tak sanggup. Tak apa lah. Naluri ayah kan. Tengok garfield sakit macam tu memang tersayat gila. Sedangkan ciko pun faham apa garfield rasa, takkan lah manusia yang kaya dengan perasaan tak rasa apa apa.

Lepas masuk air, vitamin semua, aku nampak garfield respon dengan baik. Selincah lincah kucing yang pernah aku jumpa iaitu garfield, dia tak lawan langsung apa yang doktor buat kat dia. Kau tau, sedih dia macam.. Bila garfield dah respon, doktor nak dia stay situ. Nak ambil sample darah. Kalau boleh, nak operate kidney dia. Sepanjang panjang masa garfield kena cucuk tu, aku memang bersama dia. Usap usap dia. Dia respon. Aku cakap aku nak belikan dia rantai baru. Dia respon. Aku cakap, ciko tunggu kat rumah. Dia memang respon. Mengiau lah. tapi, tak sempat nak buat semua tu.

Siapa sangka, tu respon respon terakhir dia. Aku tak nak ingat dah saat saat akhir dia. Aku redha. Mama redha. Ayah aku pun redha. Terbayang bayang gelagat dia dengan ciko lari sana sini. Mama malam malam nangis. Apa yang lagi pilu, bila kami balik, ciko macam faham garfield dah tak ada. Dia ke sana sini. Agaknya, cari garfield. Ciko banyak termenung.

Garfield, kakak sayang garfield. Sayang sangat. Kakak mintak maaf sebab jarang balik. Tapi, kakak terima kasih sangat rupa rupanya garfiled nak tunggu kakak balik baru garfiled pergi. Nanti, kita jumpa kat syurga ya.




p.s: garfiled. kakak rindu garfield.

No comments: