Sunday, February 7, 2010

Menjana kekayaan

Hari ni, entah yang ke berapa kali aku tak ingat, aku punya dada sebak, mata bergenang genang. Memang kacau betul. Tapi, dengan fikir pasal nak buat harta, semua rasa tak gembira tu hilang terus. Solusi yang aku semakin suka.

Golongan muda yang baru bekerja macam aku dah perlu ambil tahu cara pengurusan wang yang betul lah rasanya. Aku tak ada tips apa apa nak menjana duit ke apa. Sebab aku pun kaki perhabis duit. Tapi, apa salahnya kalau aku nak plan urus duit sendiri dan letak dalam blog aku sebagai pengalaman mulai sekarang.

Aku memang aku dah kena tetapkan matlamat dan objektif. Objektif utama, nak jadi orang senang. Kaya ok... kaya. Bila dah tetapkan objektif, barulah boleh tahu cara uruskan kewangan dengan sistematik.

Mula mula sekali, aku nak kena bina pertahanan. Bunyi macam berperang. Haha. Aku selalu je sesak terutama sekali bila dah tengah bulan. Percaya tak, aku pernah ada RM0.30 je dalam tangan masa aku belajar dulu. Nak mintak mak, aku malas. Lagipun, ah malu lah. Jadi, dengan gaji tetap yang aku dapat tiap tiap bulan sekarang, aku kena menyimpan. Aku rasa aku nak simpan sikit je tiap bulan. Selebihnya, aku nak berbelanja. Aku anggap tu sebagai reward untuk diri sendiri setelah berhempas pulas belajar dulu (main main belajar) dan bekerja 7 hari seminggu. Tapi, lepas ni lain sikit lah. Aku akan berbelanja ikut kemampuan. Nak jadi tangkai jering. Siapa mintak belanja aku lempang cukup cukup.


Singgit pun duit jugak. Aku harus berkira.


Dah ada pertahanan, aku kena cipta harta lain pulak. Strateginya macam ni. Kena ada insurans. Bila ada insurans, autamatisnya, aku akan menjadi lebih disiplin dalam pengaliran duit. Tak sempat nak guna, aku mesti tiba tiba teringat kena bayar duit insurans bulan bulan. Insya Allah, kalau tak ada apa apa berlaku, duit tu boleh dikeluarkan di hari tua nanti. Lagipun, perlindungan nyawa memang penting sekarang, Lebih lebih lagi, gadis hot seperti aku memang selalu disasar penjahat.

Lagi, aku nak ada pelaburan. Melabur kat tempat yang aku senang nak faham. Konsep letak duit, dan biarkan duit tu beranak pinak memang menarik. Lagi menarik kalau aku aplikasi pulak sistem tambah loan untuk dividen yang tinggi setiap tahun. Nanti, kasik satu satu lepas dulu. Tak boleh gelojoh. Bila dah stabil, aku akan mula kumpul harta lain jugak. Tak boleh nak harap duit insurans dan pelaburan je. Kena ada sumber lain jugak. Jangan letak semua telur telur kau dalam satu bakul yang sama. Wow. Aku pun tengah pertimbangkan sekarang, kat mana aku nak jana duit dan yang mana aku nak buat dulu. Bersusun senarai tu dalam kepala aku dan aku memang tengah ligat baca kat internet. Nak kaya, ilmu kena kukuh. Yang penting, strategi tu ke arah bebas hutang.

Aku saja nak cakap pasal duit sejak kebelakangan ni bukan sebab aku mata duitan. Aku masih waras. Takkan lah aku nak pajak cincin emas mak aku. Tapi, sebab aku sedar ada budaya tak sihat kat sekeliling aku tengah berlaku sekarang. Duit dah jadi tuan yang paling kejam kat kawan baik aku. Dia buat kawan aku dah tak pandai jaga hati kawan kawan lain.

p.s: rasa lega bila dapat melabur satu hari 6-7 kali.

1 comment:

ain si penggemar belacan said...

kalau tahi tu boleh ditukar jadi duit konfirm jutawan dah ko..