Wednesday, February 3, 2010

cita-cita saya

Ramai orang tanya aku dah kerja ke. Dah. Kerja apa. Aku cakap kerja biasa biasa je. Yelah, kerja apa. Aku cakap, ala, kerani cabuk je.

Cakap pasal kerja, aku ingat lagi dulu aku selalu buat karangan pasal 'cita-cita saya', 'impian saya', 'pekerjaan idaman saya' atau pun, dalam surat yang ada biodata diri masa nak berkenalan dengan budak lelaki hensem masa kat sekolah dulu, mesti nak selit apa cita-cita aku. haha.

Memang macam-macam cita-cita aku masa aku kecil dulu. Semua tak masuk akal. Tapi, seingat aku, tak ada satu pun mak aku bantah. Mungkin dia saja nak biar aku berkreativiti seorang diri kot. Mulia betul hati mak aku, tak pernah menghalang apa aku nak dan aku bersyukur jugak sebab dia tak kongkong aku untuk pilih masa depan. Pada dia, biarlah, asalkan anak dia bahagia dan jadi orang.

Balik je dari kerja, mak aku memang selalu mintak tolong aku urut belakang dia. Katanya, penat kerja sehari suntuk. Sambil aku urut, mesti mulut aku tak berhenti bercakap punya. Masa tu lah, aku bercerita kat mak aku. Nanti besar kakak nak jadik tukang urut lah ma. Kakak nak charge RM10 sorang. Mak aku tanya, aik, kenapa murah sangat (dia saja tanya mungkin sebab nak biar aku leka pijak pijak badan dia). Aku pun jawab. Rm5 urut sebelah kanan, RM5 sebelah kiri. Wah. Bijak wang kan.



Lepas tu, masa kecil dulu, ayah aku ada belikan aku mainan mesin cashier. Zaman tu, permainan standard kanak-kanak baya aku mesti kena beli benda alah tu. Barulah ramai kawan. Selalu ajak jiran jiran aku main sekali. Jual betul betul pulak tu. Aku petik daun dan bunga orkid kat taman mak aku, aku bungkus dalam surat khabar, aku paksa budak budak beli sebungkus singgit. Kena bayar pakai duit betul. Bersungguh-sungguh gila main sebab aku beriya-iya gila nak jadi cashier macam kat Makro.



Aku pernah jadi pelajar contoh masa aku darjah 6 dulu. Yelah, sebab pandai akademik dan hebat di padang. Kira serba boleh lah tu. Eh, kenapa masa kat stf aku rasa aku bodoh piang? Haha. Ceritanya macam ni, masa hari anugerah tokoh pelajar tu, diorang interview aku. Apa aku nak jadi bila aku dewasa kelak. Ceh, kelak. Aku tak tau apa cita-cita paling glemer sekali masa tu. So, aku petik lah aku nak jadi doktor haiwan. Ceh ceh ceh. Nama komersial doktor haiwan pun tak tau. Memang ramai lah ternganga dengar cita-cita aku yang gempak tu. Kembang kembang.



Aku pernah jadi penggunting rambut tetap kat stf dulu. Siap kena buat appoinment kalau nak potong rambut dengan aku. Kawan kawan aku pun bukan main lagi, siap bukak majalah nak mintak gunting macam tu lah macam ni lah. Dalam kepala otak aku masa tu, apa lagi. Mestilah aku berangan nak jadi tukang gunting rambut pulak. Nama salun pun dah ada. 'Cute and Cuddly Saloon'. WTF??

Hajah Halimah Syaaban, pengetua aku masa aku stf dulu pernah buat sesi apa aku tak ingat. Tapi, dalam sesi tu dia tanya semua orang apa anda akan jadi dalam tempoh 15 tahun dari sekarang. Kawan kawan aku masing masing cakap nak jadi doktor. Macam macam doktor lah dorang sebut. Terbangak aku dengar sekor sekor sebut cita cita masing masing bukan main gah lagi. Padahal kepala otak sama macam aku. Asyik main main je. Paling teruk pun dorang cakap nak jadi pakar, macam macam pakar lah. Sampai turn aku, aku dengan bangga cakap, 'dalam masa 15 tahun akan datang, saya akan jadi seorang ketua polis negara'. Cikgu aku menjerit marah. Dia kata aku tak relevan. Panjang jela dia punya amuk-amukan. Hm, dengki lah tu. She doesn't know me yet. haha.



Sebenarnya, banyak lagi, cita-cita aku. Kalau aku cerita satu-satu, memang tak tidur lah aku malam ni. Nak kena cerita, edit edit gambar lagi. Tapi sekarang, terkerja lain pulak. Tak apa lah kan. Asalkan mencari rezeki halal.


p.s: esok kat opis, aku nak bersandar je.

3 comments:

NurulAzriKhalisah said...

masa 1st year ari tuh prof iskandar ada tanye gak kan ko nk jd ape???
ko igt lg tak? aku xigt jawapan org lain mahupun jawapan aku sendiri. tp aku igt jawapan ko je sayda...:p

sayda dino said...

nurul: malu la plak bila aku ingat balik aku merapu apa depan dia. haha

NurulAzriKhalisah said...

hahahahahahaha....