Wednesday, December 15, 2010

kan aku cakap, aku taksub duit


Hai. Kalau dulu dulu nak dekat dengan perayaan tahun baru, aku sibuk cari tempat lepak nak sama sama countdown. Kat dataran merdeka ke klcc ke putrajaya ke haha bajet bebas. Padahal kodi tengok tv.

Bila aku fikir balik, wah banyak jugak pencapaian hidup selain berjaya convert duit jadi HUTANG haha aku sempat jugak selamatkan duit aku jadi beberapa keping emas. Oh ya ya. Jadi perak pun sempat jugak. Selain aku rasa bersyukur sebab aku tabah mengerut kening fikir-mana-aku-nak-korek-duit-ni-semua-dah-kena-kerah-bayar-insurans-asb-kutu semua tapi aku masih bertahan. Berkat kesabaran, akhirnya awal tahun depan aku sudah bebas dari cengkaman asb tapi dah beralih pulak ke tabung haji. Ok, sekarang kau bagitau aku, adakah tahun depan aku tak akan berpeluang membeli baju baru lalu pakai baju sehingga rabak sebab lunyai atau pun sudah gemuk. Ha ni lah gara gara taksub dengan don't put all your eggs in one single basket. Amacam. Meremang kan.

macam mana nak menyimpan kalau masing masing togok jus oren lah epal lah bergelas gelas.

Kadang kadang aku rasa macam nak menjerit kuat kuat weh jomlah selamatkan duit. Sebab muda mudi macam aku ni memang suka menabur duit di tempat yang nanti kau cis menyesal aku buat personal loan dan membeli set barang tersebut. Kamon bebeh. Asalkan tak beli bukan bukan (ah shadap u sayda kau lagi lebih, kat kedai alat tulis pun nak membeli belah) haha cari duit tepi tak kisah lah bisnes online ke (ha ni lagi menipu kau punya dole boutique dah bungkus ke apa) haha dan buat spekulasi -_-

Sebenarnya aku nak cerita pasal perayaan awal tahun ni aku nak buat kat mana. Ah biasalah terkeluar landasan. Cerita pasal duit pulak. Dengar ye dengar ye. Duit bukan nya masalah. Tapi, tak ada duit itu lah masalah. Motivasi tak.


p.s: duit senang dimanipulasi, jadi cepat cepatlah tukar duit kau jadi emas ke rumah ke tanah ke.


3 comments:

ain si penggemar belacan said...

wahh penuh motivation..
dah boleh jadi akpk aku

Azmi Kamarudin said...

Amalkan menyimpan aset dan bukannya menambahkan hutang ataupun liabiliti. Aset yang paling murah dan memberi pulangan yang lumayan adalah emas. Simpanlah walaupun sekecil 1 Dinar sebulan dengan mengorbankan sekitar lebih RM650 daripada gaji bulanan anda.Dari emas yang disimpan itu, pajaklah ia (Ar-rahnu) untuk dapatkan sejumlah wang untuk buat downpayment beli rumah/kondo/apartment/tanah dan seumpamanya. Bila harga hartanah anda itu dah naik..jualkan ia...kalau tak pun carilah penyewa untuk menyewa rumah/kondo untuk cover bayaran bulanan kpd bank. Dimasa yang sama, jika ada wang..tebuslah pajakan anda tadi....JADI...emas pun dapat..rumah/kondo pun dapat.
Selain itu, sentiasalah mencari idea2 untuk memberanakkan wang anda..di masa yg sama teruskan berbelanja...belilah kereta, baju2 branded, gajet dll sebagai reward (tapi jgn over) setelah penat menabung dan mencari pendapatan.

sayda dino said...

ain: hahaha kau ken ajadi akpk aku sebenarnya.

azmi: thanx for the info. u should write a book on how to manage money. hehe.