Wednesday, September 19, 2012

Kalung emas

Bila dah tahu kalung emas 916 yang nampak klasik gila tu kepunyaan awek cun yang mati sebab terjatuh dengan sofa ke jalan raya masa lori pindah barang tu berhenti mengejut, mak aih, berderau darah aku. Aku dah jual kot. Dah buat beli nasi. Dah jadi najis dah agak nya. Sepanjang malam fikir macam mana. Dan akhirnya, roh arwah perempuan cun tuan punya rantai tu menghantui aku. Tak berapa ingat apa yang dia seru kan, mungkin cakap 'pulangkan , pulangkan' malam tu. Tapi dah cukup untuk buat aku nak terluruh jantung. Ni bulu roma aku dari tadi berdiri woi.

Mana aku nak cari galang ganti rantai emas tu. Menyesal jadi tamak hari tu. Sebab terlampau takut, apis suruh aku membaringkan diri sementelah dia drive kat sebelah. Dapat je idea baca surah al ikhlas, aku disuruh baca tanpa henti. Kurang sikit gangguan nya lah. Tapi punya lah jauh nak sampai ke destinasi yang mungkin boleh selamat kan aku, kering tekak aku baca al ikhlas. Dalam kereta kak ika ni tak ada pulak air. Tapi aku tetap terus baca, asalkan nyawa tak tergadai. Berpeluh peluh seluruh badan aku. Dan tak ada surah lain lagi dah aku boleh ingat sekarang ni.

Gunung ke bukit yang aku tak tahu dah geografi dia macam mana, aku panjat laju laju. Bayang kan, sepanjang perjalanan ke puncak tu pun roh perempuan tetap tak putus asa mintak pulang pulang. Aku yang nak putus nafas tapi aku dah tak fikir dah macam mana nak buat. Emas dinar aku semua kat johor. Mama pegang. Itu pun berapa je boleh dapat.

Kitorang disuruh tunggu sekejap untuk tunggu orang yang boleh tolong aku itu. Dengan air yang tak tahu datang dari mana, tiba tiba ada gua yang air dia asyik keluar dari stalactite ke stalagmite, jadi lama pulak masa menunggu. Roh perempuan tu makin memberontak sebab aku dah letih nak baca al ikhlas.

Rasa lega gila bila keluar satu lelaki dari pintu mana tah dengan jubah putih dan berpeluk tubuh. YaAllah, lega nya aku. Bila toleh, dia perkenal kan nama dia malik. Tengok muka, aaron aziz.

Okay sekarang aku mimpi apa. Hantu ke misteri kalung emas ke kl gangster?

Sedar sedar dari tidur, dengan saki baki ketar ketar tangan. Aku siap siap nak pergi kerja. Tak sabar nak cerita kat dorang.

3 comments:

Anis aka Mama Mila said...

hahahahhaa gelak golek2 aku...

мyΞ'™ said...

cilakoii la kau sayda..hahaha

sayda dino said...

jamme: haha! weh, tak sabar nya nak ke majlis kau. nak tips sikit :)))

mai: haha! :D