Monday, June 21, 2010

Tips Pergi Melancong

Bukan isu batak gila dapat bercuti ke luar negara, walaupun aku admit memang tak pernah ke luar negara untuk tujuan melancong, tapi sebenarnya adalah aku terlampau seronok entah apa lah agaknya perangai sekor sekor kawan aku nanti kat sana. Mesti semua pun sangat gembira. Mesti seru sekali kan, nggak ada khuatir khuatir masssss (aku dah banyak kali prektis cakap indon dengan maid makcik aku).
Sebelum pergi melancong, aku perlu ada beberapa persediaan. Ni bukan setakat kena cukup duit, bukan setakat kena ada tempat tinggal dan pengangkutan semua. Kena jugak fikir pasport lepas ke tak, ambil cuti awal awal dan selesaikan sebanyak mungkin kerja di ofis, fotostet siap siap ic, lesen dan hafal semua nombor telefon orang penting. Sebab aku plan nak call guna telefon awam sahaja. Cakap banyak bayar kurang. Kat bawah ni persiapan selebihnya.

1. Peta. Kat sana mesti takut sesat. Makanya, aku akan siap siap google peta kat bandung dari sini. Mudah mudahan dimudahkan perjalanan.

Peta kat baju aku pun berguna apa.


2. Program. Iternari sangat penting. Mungkin beberapa hari sebelum bertolak perlu buat perbincangan apa yang akan dilakukan di sana dan ke mana. Ini adalah kerana kat sana kita semua 'percuma dan mudah' sahaja. Tiada pemandu pelancong.

3. Bag. Ini pun merupakan masalah yang agak besar kalau tak diteliti sebelum melancong. Aku punya cadangan memang nak bawak bag tarik ikut trend shuze. Haha. Bawak bag bapak besar macam nak pergi sebulan. Haha. Haha. Haha. Sorry shuze sayang. Tapi, aku akan bawak bag belakang je. Baru nampak sporty. Haha. *annoying gila*

Bag aku kalau tak muat aku nak tumpang bag nani.


4. Pakaian. Oleh kerana tujuan nak pergi sana memang nak shopping. Aku nak ikut cadangan echah sumbat seboleh bolehnya baju dalam bag belakang kami. Kalau nak bawak lebih lagi, pakai selebihnya kat badan. Pakai tebal tebal dari Malaysia.

5. Buah tangan. Buat awal awal list siapa priority untuk diberikan buah tangan. Haha. Ni untuk mengelakkan kos untuk membeli barang sendiri tidak terganggu. Misalannya, berapa orang yang bakal dapat keychain dan penanda buku, siapa yang boleh dapat t-shirt, siapa yang kirim-kirim-barang-bukan-pakai-air-liur-semua.

6. Kamera. Ni pun penting. Nak nak lah semua memang jakun nampak flash. Nak rakam semua kenangan manis kat sana. Nak buat filem dokumentari juga. Setiap perhentian nak kena ada video. Wah. Nanti tua boleh tengok balik gambar masa muda. Nanti boleh jual kat astro.


7. Makanan tambahan. Oleh kerana kami semua islam, maka aku akan bawa beberapa makanan yang senang dibawa dan disedia dari malaysia. Bukannya bongok kat sana tak boleh cari makanan halal ke apa, tapi mana lah tau duit dah habis kat sana nak makan apa. Apa lagi, santap megi kriuk kriuk. Haha. Ibumie pun dari indon. Rusky pun dari indon. Indomie dah sah sah lah indon mari.

8. Tanda nama. Oleh kerana yang pergi kali ni ramai dan masing masing perangai sukar dikawal, aku rasa kitorang kena pakai nametag atau apa apa penanda. Macam pakai bendera kat kepala ke. Wisel ke. Kan senang nak cari kalau hilang.

Okaylah, nak kena fikir persiapan lain ni. Sehingga berjumpa lagi bila aku ada idea nak tulis apa. Babai blog ku yang gempak~


p.s: kalau kau berahsia, aku pun ada rahsia juga.

1 comment:

мyΞ'™ said...

sayda: aku br tpk nk bwk beg tarik..tapi, mcm pegi sbulan..hahahahahaha