Sunday, March 1, 2009

APABILA JURUJUAL DATANG MENGHAMPIRI

Time korang berjalan-jalan (tak kisah la kat mana2 pun),pernah tak tiba2 je ade seorang lelaki,pakai smart,pegang files,tersengih2 datang kat korang?(ala,mesti pernah punya).

Lepas datang,mesti kena panggil korang dgn panggilan yg indah2 je,contohnya;adik cantik,kakak yg manis,cik adik berbaju hijau,(paling busuk pun,hai kak long..)kan?Ok,bila dia dah mula promote2 product dia,apa yg selalunya korang buat?(if korang tak berminat la,kalau berminat,aku tak reti nak cakap apa dah,tu tajuk lain mungkin).Sambung balik, (aku senang tersasar dr tajuk), selalunya kalau jurujual datang,aku ada beberapa langkah yg aku ambil untuk mengelak dr dorang sbb selain aku cepat rimas,aku juga selalunya takda duet,so,sia2 je la sesi memperkenalkan diri dan produk tuh.Mungkin taktik2 aku korang boleh pakai,mana tau berjaya:

1. Jalan laju-laju.(konon-konon ada org lain sedang tunggu korang).So,maybe jurujual tak sempat nak hulur korang pamplet pon.

2. Buat-buat tak nampak.Buat mcm ni agak kesian untuk jurujual (yelah,takkan la dia sebesar alam tu korang tak nampak pulak).

3. Buat-buat korang tgh bercakap dalam telefon.Nampak korang sibuk sangat masa tuh atau mungkin boleh tunjuk korang sedang ada masalah dgn org yg bercakap dlm telefon.

Kalau2 lah korang tersangkut juga,guna taktik seterusnya:

4. "Ohhh..saya pun tgh pakai maxis sekarang ni".Ni kalau dorang suruh korang tukar rangkaian nombor.

5. "Dulu saya pakai maxis,tp mcm tak banyak benefit pun,so saya pakai celcom sekarang".Kalau kau rasa taktik atas boleh terkantoi (mana tau dia minta pulak nombor maxis korang yang tuh,nak cek-gila kepoci salesman ni).

6. "Ok,mcm menarik,tp saya tgh kejar masa ni,nanti saya datang sini cari awak balik".Kalau kau nak bg sikit harapan sbb rasa kesian kat jurujual tuh.Kira janji kosong la nih.

Kalau2 lah lagi korang dah terduduk kat meja dorang pastu di kelilingi member2 dorang pulak tuh. (ni mmg bahaya):

7. Korang dgr je sampai habis.(tp sikit pon kau jgn terpengaruh,kuatkan hati).Lepas tuh korang cakap,korang takda cash untuk bayar.

8. Kalau dorang suggest kau pergi withdraw duet masa tu juga,siap boleh nak temankan (ok,jurujual ni mmg kurang ajar) kau cakap je,"better u jgn ikut,sbb i mmg takda duet,bank i zero,kalau ada duet,ada lah,tp sekarang i takda,so naxt time".

9. Kalau dorang tanya berapa pendapatan bulanan korang,korang mungin boleh tipu,kata korang student.Spender pon,mak bapak belikan.Mungkin dorang dah tak berminat.(maklumlah,buat apa dia nak approach org tak berduet). Tp,tips ni susah nak digunakan kalau muka korang tak rupa mcm pelajar.

10. Kalau korang dah malas nak layan,bg tahu terus terang,kau tak berminat.

Lastly,kalau jurujual tu ada unsur2 nak mengungut,jangan takut2 nak ugut balik:

11. Kau akan telefon polis. (haa,dah takut la tu)

12. Kau tipu je kau ni lawyer,ada firm sendiri.Kau bole sue dia bila2 masa.Jangan lupa,kau buat-buat (berapa kali buat-buat dah) ambil gambar kaunter dia,product dia,cek2 kat id dia ke. (yg nih mmg diperakui berkesan).

Ok tak?Cubalah,aku sendiri pun tension bila didatangi macam tu.Kepada sesiapa jurujual,minta maaf,aku bukan sengaja nak ajar orang lari dr korang.Hahahaha.

Selamat Mencuba!!

3 comments:

mulut jahat said...

aku selalu akan buat "talk to the hand" tp aku pandang muka dia dan senyum. selalunya berkesan. diorg malu kalo kita buat macam tu (wahahaha komen aku skema)

y@ni3 said...

hi sayda,

Yang buat macam budak sekolah tuh kite setuju..nasib baik kite pendek dan pakai pon selekeh..jadi, salesman nih pon cam geli je nak approach- memilih nye salesman..haha..tapi x kisah..jimat duit!

btw, bagus tips nih...

sayda dino said...

nani: aku pernah buat tangan mcm tuh,tp jurujual tuh pergi arah lain plak.kurang asam tol.die attack angle lain pulak ok.

kak yanie: haha.better stop jd mcm pelajar. (bila u kate pasal salesman geli nak approach...hahahahaha)