Sunday, September 18, 2011

menjadi pelancong di tempat sendiri


Walaupun berada jauh dari kl, aku tetap rasa macam kat kl juga. Tak sangka, selama 25 tahun hidup, inilah kali pertama aku nampak jelas johor juga tiada tandingan tahap hype nya di waktu malam. Ramai juga kupu kupu malam kat sini. Makan makan di restoran singgah sana, eh singgah selalu betul betul mengingatkan aku dengan rasta. Susunan meja, kedai kedai, bau dan aroma shisha, lampu kelip kelip, skrin besar, pilihan makanan yang ada, hingar bingar orang ramai dan bunyi ekzos kereta yang tak reti weh ni malam lah sama je macam di rasta. Haha. Jakun.

Dari tengah hari aku celik mata, dah nak dekat pukul 5 petang baru lah tergerak nak mandi. Gara gara nak tengok wayang kat johor yang abadi di hati ni aku persetankan tabiat dan hobi lama aku malas mandi di hari cuti. Aku korbankan aktiviti mengepak tangan belakang kepala silang kaki depan tv tengok dr. house semata mata nak rasa angin johor.

Lepas je selesai terbahak bahak ketawa tengok Raya Tak Jadi, oh lagi galak orang sebelah aku ketawa walaupun katanya demam, aku terus kan meninjau bandar johor bahru. Meliar mata aku tengok pembangunan lampu lampi di sepanjang jalan. Lagi terpinga pinga bila aku dibawa masuk taman tema ke apa tah kat danga bay tu. Haha. Seumur hidup aku, ini juga merupakan kali pertama aku masuk kawasan tu. Aku ingat kat kl je yang havoc di malam hari. Ok, aku jakun lagi. Alangkah bagusnya johor darul ta'azim ni yang mempunyai tempat hebat untuk berjalan malam, tapi tak dikenakan sebarang bayaran masuk malah parking di mana mana juga tak payah risau kena clamp. Haha. Sakit leher tahu tak terpusing pusing kepala tengok basikal yang macam beca ke tuktuk ke aku tak pasti, dikayuh keliling danga bay ni. Jakun.

Minggu depan balik johor lagi. Dan kali ni aku balik bersama sgf. Boleh lah aku berlagak dengan dorang hei johor pun gempak lah malam malam lalu membawa mereka bergembira di sini.

singgah selalu, 2 lalu, 3 lalu


p.s: as long as u are around (:


No comments: