Sunday, December 14, 2008

synthesis of nickel nanoparticles by solution reduction methods and their characterizations

title post berbunyik agak serius bukan?
pecayela,aku mmg try jd org serius skarang nih,
since aku nak jd org yg lebih berguna (mak aku suruh).

thn nih InsyaAllah final year aku,
well, mintak2 tak sangkut.huhu.

p.s: post nih khas for those yg berminat ngan keistimewaan bende2 bersaiz nano. (aku tak berape minat)

title:
mcm kat atas- aku sendiri pon kadang2 tak terhapal tajuk die, n sgt meletihkan sbb selalunye aku kene sebut dlm satu nafas
..haha..perlu ke?

supervisor:
name die Prof. A.S.M.A Haseeb, dlm perkiraan aku la, die aku agak org bangla la, sbb aku pnah terdengar die ckp kat fon ngn member die kot,aku tak paham sepatah pon,mcm bunyi sebutan yg berbelit lidah..haha.aku agak je la..nak tanye takot kate aku penyibuk atau pon takot kate aku kawan memilih?haha..tak la, i tak kisah la prof, asalkan u sanggup tolong i kasik tesis i A..hehe.actually aku tak sure die org ape, tp ikot warne kulit, aku bajet die org pakistan, india or bangla.tp ingin aku tekankan kat sini yg die bangla yg high class n bejaye..tak main la jalan2 ngn geng pakai bj petak2 kat times square bepimpin tgn.cukop la aku gitau kat sini, die cikgu yg bagus.

material:
main material yg aku gune is nickel chloride.hr tuh pas exam, aku nak sambung wat keje aku, tgk2 kat lab, nickel aku hilang!b****h tol sape yg konon2 teramik tuh.aku tau sape.nanti kau, aku wat2 teramik kau punye penunu bunsen plak nak tak? (skrg penunu bunsen dah tak digunekan dlm lab lg ok?--untok pengetahuan rakan2 yg dulu satu skola ngn aku n suke men2 kat lab)

method:

ntok sample preparation;
1.dissolve 1st nickel chloride tuh into appropriate amount of ethylene glycol
2.pastuh, masukkan hydrazine hydrate siket.
3.last skali masukkan sodium hydroxide (NaOH)
4.untuk reduce bnd tuh lg cepat,heat up to 60C ntok 1 jam sambil stir.. cantik rupenye dr tepi

Product:
black precipitate..(as expected)
precipitate hitam

ok...so far br tuh je aku buat, svisor aku da request mcm2, suh bace 1 chapter ni, then wat presentation in front of other lecturers.wow!dengki ke ape tuh?tp aku rase niat die baik,die nak aku bijak seperti die.maybe sebagai preparation ntok jd jurujual, ahli politik, cikgu,--(sape2 la yg pekerjaan die memerlukan presentation)haha.aku tepakse la ikot.ngn harapan,die terpikir ntok bg aku A nti.

characterization analysis:
di bawah adalah beberape jenis analysis yg aku nak run ntok test sifat2 die;
1. xrd analysis.
2.uv visible spectrotometer analysis.
3.transmission electron microscopy analysis.
4.scanning electron microscopy analysis.

bunyi cam gempak n poyo, tp kalau korang tanye, aku mmg takleh jawab, aku acah2 je nampak berilmu,pdhal aku rase aku mcm tin kosong,tp aku tgh wat research la nih,so at least by the end of the research aku bole la gak jwb bile ade org tanye "ape tuh?".

so, nti aku akan update result analysis aku tuh
,bukan ape,aku rase serba salah,psl kawan,kekasih hati,family,favorites,bende repek sume aku dah buat cerita,pasal study belum ade lg,dah la,time nak cite psl pelajaran je,aku tak pandai dah nak olah ayat,nak baku,aku tak reti,nak lepak2 tak seswai,so cukop lah nih,kurang siket rase tak adil tuh.lgpon aku beniat baik nih nak share ilmu ngan rakan2 aku yg lain..mcm ecah n nani. di bawah adelah work planning aku. check it out!

2 comments:

orkedhana said...

okay,tak faham apa2.haha.
maaf,terselah kebangangan diri ini pasal benda2 mcm ni.haha.

eh,nak jadi penternak kumbang gak?
yang kat blog aku tu kumbang liar asalnya.penat tangkap kat kebun sayur.lepas tu diorang dah biakkan dan ternak kat internet.
pegi amek kat sini:

http://www.blingpixie.com/bugs/

sayda dino said...

to hana;
thank yuuu

btw,aku pon tak paham ape aku buat tuh.dn wori.haha