Tuesday, April 1, 2014

MGTT

Malas nya nak update blog sebab sebenarnya banyak draft, tapi everytime nak publish, bos yang lalu lalang lepas tu dah terlupa nak publish lepas tu lupa nak attach gambar lepas tu dah malas. Haha.

Haritu kat hospital swasta untuk buat monthly check up (aku pergi juga appointment klinik kerajaan- saja nak merasa manfaat-untuk-masyarakat tu), lepas scan and ukur ukur tulang semua, dia suspect aku ada diabetes. No wayyy aku tak makan nasi banyak dan tak minum air bikarbonat! Dan semua sayur and buah aku ambik. Dokter dengki. So sad.

Ini adalah second time minum air gula, hari tu minum kat klinik kerajaan (lulus cemerlang). Ya Allah kalau lambat sikit minum, air gula tu jadi gula balik ye. Dapat bayang kan tak berapa molarity dia di situ. Dan sebab membayangkan beratus orang yang after after gelas tu, aku sedikit putus asa. 

Dokter tu kata test aku buat haritu tak valid sebab dah sebulan and selalu nya diabetis cuma boleh detect after 28 weeks. Hokay, aku redho. Nak nak kalau ada background diabetis.

Tapi, minum air gula kat hospital swasta sedap. Perisa grape, harap maklum. Sesuai untuk tekak aku yang suka sangat benda benda manis nyum nyum.

Sementara tunggu 2 jam untuk test darah lagi tu, banyak kali aku cakap dengan anak aku kalau nak makan aiskrim magnum petang tu dia harus kerjasama. Haha.

Jahat kau dokter. Budak kecil ni sehat tau bukan sebab diabetis tau. Kecil hati anak aku. Berdekah dekah aku ketawa ejek dokter wekk wekk (dalam hati je lah). Result MGTT kali ni lagi cemerlang. Sebelum minum air gula 4.4, after minum air gula 5.9. Yahuuu!

Nah sedikit nota penting:
1. Kena puasa 8 jam sebelum mulakan eksperimen. Contoh nak buat test pukul 8 pagi, meal terakhir harus pukul 12 malam. Tu pun bukan yang berat.

2. Sebelum test harus di bawah 5.5

After test harus di bawah 7.8

 Okay lah bai.

No comments: