Tuesday, April 15, 2014

Amalan semasa mengandung : 5. Amalan dan petua mudah bersalin

Masuk 3rd trimester, rasa berdebar debar sangat. Dengan kemampuan nak angkat papan punggung sendiri pun lambat dan sakit, posisi tidur yang selalu perlu diubah, stamina yang merosot, menambah cuak untuk melahir kan. Siapa tak risau kan. Nasib baik bahagian barang bayi dan keperluan bersalin dah hampir siap dan aku tak perlu nak berjalan memandangkan kaki bengkak dan cepat penat nya, risau menyusah kan hafiez je nanti nak pikul aku dan baby. Baby, ingat tau, kita kena selalu senang kan ayah. Ayah kerja teruk untuk awak. (tiba tiba sebak)

Yang ni antara amalan mengikut ajaran islam untuk memudahkan proses kelahiran yang boleh diamalkan bila dah 7 bulan.

1. Minum air zam zam
2. Makan buah kurma
  - Sabda Nabi Muhammad SAW: "Berilah makan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebab kan anak nya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa".
3. Sentiasa berzikir, bertasbih dan bertahmid.

credit : ezurin.blogspot
4. Banyakkan baca Al-Quran dan berdoa. Antara surah amalan, surah mariam, surah yassin, surah yusuf dan potongan doa yang boleh diamal kan adalah doa nabi yunus:
"Tiada Tuhan yang disembah melainkan engkau, maha suci Allah, sesungguhnya aku adalah orang yang membuat zalim"
"Kemudian jalannya dimudahkan" Surah Abasa, ayat 20

Allah telah mencukupi segala sesuatu bagiku, dan sebaik baik yang ku serahkan diri kepada Allah

Ni pulak petua melayu lama:

1. amal minum air lebihan suami
2. amal minum air hujung rambut masa mandi
3. minum air kelapa untuk membersihkan baby
4. amal telur mentah T_T
5. kerap makan sayur bendi untuk mudahkan laluan baby
6. minum sesudu teh camca minyak kelapa muda 3 kali seminggu bila dah capai 9 bulan kandungan

Dan ni pulak senaman amalan untuk memudahkan beranak. Hmmm, aku hari hari panjat tangga je pun dah rasa tamat senaman aku. Hahahaha.

credit : mykidz.my
Semua, aku cedok cedok di internet dan aku saja kompol (ejaan mak aku) di sini untuk rujukan sendiri. Terima kasih daun keladi. Hehe.


1 comment:

fatimah said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips Bersalin Dengan Lebih Mudah. Pengetahuan yang sangat penting untuk ibu yang sedang hamil.