Tuesday, October 30, 2012

Raya haji hari tu

Meleleh leleh air liur tengok tudung bermanik macam tu. Basah kertas. Lagi banjir kertas kerja aku tu sebab mak datuk harga dia mahal bak hang. Sementelah pula aku ni terkenal sebagai makcik kedekut. Jadi, untuk nikah nanti aku nak jahit tudung sendiri. Lepas tu sebut lah dari butik jenama cap apa. Padahal sengkang mata jahit sendiri. Paksa sedara mara beli lepas tu paksa depa juai dengan sedara mara dorang belah laki bini masing masing lepas tu paksa nenek bukak bazar dekat dewan kat kampung. Kan senang kan nak luaskan empayar? Besar cita cita kau sayda (amboi).

Ha cakap pasal kampung hari tu raya haji, selain sembelih abu (nama lembu tu abu dhabi) benda lain yang dikorbankan adalah tenaga dan peluh dan lemak dondai. Mama yang bermulut manis telah pengaruh aku dan yang lain berkebun. Ala tak kan lah sampai hati tengok mama yang lagi kurus 2 kali kurus dari aku tu menyangkul ye tak (aku saspek mama ambik dr rozmey ke romzey punya produk). Kurus semacam.

Sampai sekarang tangan aku rasa seperti tertinggal di kampung. Nampak sangat ringan tulang kan.

No comments: