Wednesday, August 13, 2014

HadiSaif : Jaundice

Sebab bersalin melalui pembedahan, aku dinasihatkan untuk tunggu selama 5 hari untuk cek keadaan bekas jahitan. Masuk malam ke-2 hadi aku dapati muka dia macam kuning sikit. Susu pun kurang wei sebab aku tak boleh produce susu banyak dan aku resist untuk bagi dia susu formula sebab yakin aku ada susu sebenarnya. Akibat nya, hadi kurang susu dan berat badan dia turun beberapa gram.

Hari ke-5, masa nak cek keadaan luka jahitan, aku cek hadi sekali, kuning hadi agak tinggi seperti aku jangkakan. Sepatut nya kena admit kat umra, tapi aku berkeras nak masukkan hadi kat hospital kat johor. So sampai je johor terus bawak hadi ke KPJ. Sumpah KPJ servis teruk. To be specific, KPJ Pasir Gudang. Banyak nak list down apa yang aku tak puas hati, tapi yang ni paling terkesan lah, nurse kat situ baru usik anak aku sikit, terus tanya payment pakai insurans ke cash. Aku nak maki, masa tu dah maghrib dan aku tengah sakit kesan operation tu, tapi aku pekak kan telinga dengan harapan tu pertama dan terakhir aku nampak kebodohan servis kpj. Lepas tu, aku tak suka juga cara nak menyampaikan peraturan orang luar tak boleh masuk tengok baby kecuali ibu dan bapa kat mak mertua aku. Dia punya halau macam mak mertua aku sangat picisan kat situ. Oh ya, lagi satu masa discharge hospital ada doctor consultation charges but too bad, none of us yang di consult doctor. Jumpa parents pun tak, so takkan lah consultation charge tu ke atas anak yang baru 6 hari? Tett.

Balik je dari KPJ, esok nya aku pergi terus poliklinik pasir gudang. Servis memang bagus, dan cepat. Terus kes hadi dirujuk ke HSI. Semalam nya masa discharge tak ada pun attachment result blood diagnosis anak aku pun tapi nasib baik rajin nak pergi cek sendiri. Alhamdulillah hadi dibenarkan balik lepas satu malam bermalam kat HSI dan mami sanggup bermalam sama sebab nak teman anak mami yang putih putih melati tu. Cabaran sungguh sebab aku tak boleh angkat berat kesan operation tu dan setiap jam kena menyusukan anak. Tak tidur malam tapi masa tu lah aku rasa seronok nya dah jadi mak! Dari sedih jadi gembira. Dari baby blues jadi kuat. Dari tak tahu jadi tahu. Selama 6 hari tu aku langsung tak tukar pampers hadi, semua mama buat kan. Hehe. Memang pengalaman yang berkesan wei. Sebab sebaik keluar hospital tu, aku dah tak panggil mama untuk datang tukar kan pampers hadi. Nak susu kan hadi pun aku rasa yakin dah. Bila yakin, susu pun lancar. Ye korang untuk promote susu yang lancar, keyakinan tu kena ada.

Balik dari hospital tu hadi still kena follow up dengan poliklinik kerajaan. Sambil sambil tu macam macam juga kitorang buat untuk make sure hadi free from jaundice. Minum air buah kabung lah, anggur hitam lah. Setiap malam aku make sure hadi still bangun every 2 hours untuk menyusu. Dan aku juga bagi susu formula just in case hadi tak puas. Alhamdulillah sekali lagi, hadi bebas kuning lepas hari ke 16. Im a happy mami!

Oh ya, aku dediket gambar hadi sehingga 2 bulan. Tadaaa



No comments: