Tuesday, August 26, 2014

Hadi Saif : Mandikan Bayi

Selepas usia hadi sebulan setengah barulah aku berani dan larat nak mandikan dia. Terima kasih banyak banyak kat cik zam, jiran mak aku yang rajin datang menjenguk dan mandikan hadi setiap hari pukul 9 pagi dan 5 petang. Dan, percaya atau tak, masa ni aku rasa aku gain keyakinan menjaga anak adalah dari dia. Bukan sebab mama tak pandai jaga aku, tapi mama jaga aku sama macam aku masih lagi bujang, masih lagi remaja, masih lagi sekolah, masih lagi anak kecik. Hihi. Tengok, betapa mama manja kan aku, dah anak seorang pun, dia anggap aku incapable of doing anything by my own. So, tak salah kan kalau kau belajar dari guru lain selain ibu bapa? Okay, aku tak belajar mandi kan hadi directly pun tanya nak buat apa dulu, kat mana dan macam mana, semua aku belajar dengan cara lihat sahaja. Sombong kan? Haha.

Pertama kali mandi kan hadi adalah masa hafiez ada kat rumah, teman aku pergi poliklinik sebab saja nak cek hadi, haruslah cik zam segan nak datang. Nak tak nak aku kena mandi kan sendiri. Sebab sombong sangat, aku mandi kan hadi dan sangat sekejap sebab takut dia menangis, jadilah bersabun satu badan dia dan muka tak basah pun! Hahahahaha. Jadi, aku pun mula lah tanya tanya lah mula nak mandi macam mana semua lagipun memang aku kena mandi kan dah pun, mama kerja siang dan cik zam masa mandikan anak aku tu dia tengah mengandung 7 bulan tahu! Takkan lah aku terus terusan nak dia mandi kan hadi.

Mula mula mandi kan hadi kat sinki je, sebab aku tak larat lagi nak angkat beban cangkung dan bangun. Mandikan hadi dalam suhu suam untuk siku aku tu. Air pun tak tinggi mana lah, dalam sejengkal je. Kalau orang lain, mulakan dengan dengan basuh muka dan kepala, aku lebih percaya masukkan kaki dulu dalam 10 saat macam tu untuk elakkan hadi terkejut dan menangis. Ingat, kalau bayi menangis masa nak mandi, boleh jadi kau gelabah dan macam macam boleh berlaku.So lepas masukkan bahagian kaki dia and bagi dia layan dulu baru lah slowly aku develop sampai leher hadi. Position macam ni aku tampung pakai tangan kiri while tangan kanan bertugas menuang sabun dan menggosok dengan tenang tapi pantas. Haha. Lepas tu, dirikan bayi, support pakai tangan kiri (aku prefer tangan kiri sebab tangan kiri aku biasanya canggung untuk buat kerja pergerakan jari) dan sambung buat benda yang sama di bahagian belakang baby, diikuti dengan basuh kepala dengan syampu berserta urut di kepala. Basuh bahagian muka last sekali sebab aku takut dijangkiti selsema dan bilas sekali lalu dengan air bersih yang di reserve dalam bekas lain awal awal tadi. Mula mula aku mandi kat sinki, lepas kuat sikit aku mandikan secara duduk. Mandikan dalam besen mandian bayi tu. Beli kat Anakku, perfect. Siap dengan mat dia sekali so baby tak akan slipped. Ingat, kena tenang masa mandi kan bayi sebab bayi memang boleh rasa mak dia gelabah, yang menyebab kan dia pun nangis terus (pengalaman ku).

Oh ye, hadi sangat suka mandi, tak kisah air suam atau sejuk. Sekarang dia dah kuat berdiri (aku support di ketiak) kaki dia kocak kocak air ye. Haha rasa nak gigit sebab liar nauu!

Ini adalah gambar dia dari 2 bulan sampai 3 bulan. Kejap dah besar. Dah banyak akal dah ni.

hai hadi manis manis mamiiii

No comments: