Wednesday, June 19, 2013

Laksamana Sunan

Tak ada dalam sejarah melayu pun, watak rekaan semata mata untuk 6 siri episod novel ramlee awang murshid. Buat aku lupa terhadap ketaksuban candy crush. He he he. Bukan terror sangat pun.  

Dah selamat dah baca Bagaikan Bidadari, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi dan Sutera Bidadari. Sekarang aku tengah berusaha curi masa untuk habis kan Sunan Musafir. Aku ada pendirian yang agak aneh terhadap benda benda yang ermmm tak boleh bagitahu sini, tapi lepas ikuti betul betul cerita sunan ni, didikan berbentuk agama macam diserap secara halus ya. Antara beberapa baris ayat yang cukup terkesan kat aku 'biar salah ampun, jangan salah hukum'. Biar jadi pemaaf walaupun akhir nya bila fikir balik tak berbaloi dimaafkan daripada tuduh dan hukum yang tak tahu pun betul atau salah nya. Biar bersangka baik terhadap semua daripada membenci yang bukan bukan walaupun terlintas kat hati nak cakap tu mesti kipas bos kan yang lepas tu haihhh sakit nya hati aku. Haha. Hmmm macam tu lah kesimpulan ringkas tentang buku tu. Haha. Betapa malas aku nak buat sinopsis di sini. Sedangkan program nilam dulu yang kena buat sinopsis buku kita baca kat library pun aku tiru belakang je. 

Bersangka baik tau. Kalau lepas kerja kuat tapi masih lagi underpaid, bersangka baik, mungkin rezeki datang dalam bentuk ketenangan hati ke rezeki mempunyai masa lapang ke. Kalau dah berbuat baik tapi masih didatangi masalah, bersangka baik, mungkin kita kurang ingat untuk sembahyang ke apa ke. Kenapa bila susah ke baru nak ingat sejadah tapi bila senang hu ha hu ha sembahyang hujung waktu pun belum tentu. Kalau rasa mak tak ingat pun nak telefon kita, bersangka baik, tu mesti kita pun tak call pun mak yang mak dah sah sah tak reti sangat guna telepon canggih mengharap kita buat favourite number untuk call kat phone dia je.

Okay lah. Ni sebenarnya untuk aku punya peringatan memandangkan aku malas dah nak gossip sakan dan memaki maki dalam hati dan jeling menjeling ah anggap je semua orang baik dengan harapan yang menggunung aku happyyyyy sampai bila bila sebab rasa orang keliling baik. Bila fikir kan kebaikan, maka kebaikan datang menjenguk. Ingatan untuk saya dan tuan puan semua. Sharing is caring. 

1 comment:

Miss FZ said...

hehe.best kan..da baca semua. :)