Friday, January 13, 2012

persatuan anak pertama

Sekarang aku di tempat kerja, tapi aku sungguh gatal google sana sini. Jadi ini lah akibatnya. Dan apa yang aku perlukan sekarang adalah berdiam diri selama beberapa minit dan muhasabah. Adakah aku bodoh. Atau aku terlampau budiman. Haha.

Benci betul terbawak bawak perasaan dengan lagu lagu sedih ni. Sedih kerana menjadi anak pertama dan pendapat seorang kawan aku yang nak diskriminasi anak pertama beliau. Katanya nak latih anak jadi jantan sedikit dengan didikan keras.

Tidak kah kau tahu anak pertama harus dibentuk dengan lemah lembut supaya dia boleh menyayangi adik adik adik adik nya yang lain. Tidak kah tahu, anak pertama harus mendapat wang saku sama banyak atau lebih sedikit dari adik adik nya yelah mana tahu adiknya tak reti simpan duit lalu ditipu lintah darat, anak pertama ada untuk memayunginya. Tidak kah kau tahu ayah harus banyak komunikasi dengan anak pertama kerana dia yang akan jadi tukang jawab menggantikannya ibu bapanya semasa ada salesman datang rumah suruh gores dan menang. Tidak kah kau tahu hubungan rapat antara anak pertama dengan ayah nya tu penting supaya bila ibu bapanya tua kelak, anak pertamanya tu tak berkepit dengan mak nya sahaja.

Justeru, aku sebagai ahli kelab persatuan anak pertama dalam keluarga, membantah seratus peratus jenis didikan keras ke atas kami. Dan anak pertama harus mempunyai nama yang paling sedap sekali. Contohnya, Maria Hafrin. Haha.

Bertuah betul dapat anak pertama macam aku

Berapa kali agaknya aku nak bercerita pasal persatuan anak pertama ni. Haha.

No comments: